Konstrukcija i funkcija prenosa snage
Opšte o spojnicama
Zadatak, konstrukcija i funkcija
Spojnica (kvčilo) je mehanički uredjaj koji se nalaze između motora i menjača.
Zadaci spojnice su mnogobrojni:
Postepeno spajanje motora sa ostalim elementima za prenos snage.
Prekid dotoka snage između motora i menjača prilikom zaustavljanja.
Prekid dotoka snage pri promeni stepena prenosa.
Prigušivanje oscilacija.
Zaštita od preopterećenja.

Konstrukcija
Kompletna spojnica se u principu sastoji iz sledećih delova:
Obični zamajac ili zamajac s dve mase.
Disk spojnice. Potisna ploča. Odvajač.
Potisne ploče
Potisne ploče prenose moment motora preko diska spojnice na ulazno vratilo menjača.
Za putnička i privredna vozila sada su uobičajene spojnice s tanjirastom oprugom u
raznim varijantama.
Diskovi spojnica
Za smanjenje oscilacija motora, a time I smanjenje buke koju stvara menjač, potrebni
su torzioni ublaživači.
Ponašanje pri pokretanju poboljšava se oprugama za obloge. Frikcione obloge moraju biti vrlo otporne na habanje.
Odvajač
Centralno vođeni odvajač je prenosnik između spojnice i sistema za aktiviranje.
Funkcija
Zbog vibracija, pritisnih i centrifugalnih sila, zbog zagrevanja usled trenja,
spojnica se ubraja u delove sistema za prenos snage sa najvećim opterećenjem.
Veličina i težina bi međutim pri tome trebalo da budu što manji. Konstrukciona
izvedba spojnice i sile pritiska pored ostalih kriterijuma u velikoj meri zavisi od
maksimalnog momenta motora i od energije trenja.
Što je sila pritiska veća, to bi prečnik i težina spojnice trebalo da budu manji.
Pri tome se veličina mora prilagoditi toploti i habanju.
Potisna ploča
Spojnica s tanjirastom oprugom tip M
Spojnica s tanjirastom oprugom izuzetno je otporna na visoke brojeve obrtaja i uz vrlo malu ugradnu visinu nudi najveću moguću silu pritiska uz istovremenu nisku silu isključivanja.
Silu pritiska potrebnu za prenos obrtnog momenta stvara tanjirasta opruga.
Pritom odvajač pritiska direktno centralne završetke tanjiraste opruge.
Tanjirasta opruga je na kućišta, koja su izrađena dubokim izvlačenjem, pričvršćena distancerima sa dva žičana prstena, a kod posebnih oblika kućišta za pričvršćivanje služi jedan prsten.
Prstenovi određuju krug preklapanja tanjiraste opruge.
Pritisnu ploču na kućištu centriraju i drže tangencijalne lisnate opruge.
Lisnate opruge služe kao povratne opruge pritisne ploče prilikom odvajanja spojnice.

Spojnica s tanjirastom oprugom, tip MZ
MZ spojnica je ravna. Tanjirasta opruga se preko spoljnog prečnika podupire o kućište i iznutra pritiska na pritisnu ploču.
Odvajač je umetnut u završetke tanjiraste opruge.
Sile isključenja su čak i pri visokoj sili pritiska relativno niske, budući da su odnosi
poluga povoljniji nego kod potisne konstrukcije.
MZ spojnice se radi povišenja prenosnog
obrtnog momenta izrađuju i u verziji s dva diska.

Diskovi spojnica
Torzioni ublaživač, obloge, opruge obloga
Diskovi spojnica su podvrgnuti velikom opterećenju i kod kompaktnih konstrukcija predstavljaju vrlo zahtevne delove.
Oni pored prenosa obrtnog momenta preuzimaju i dodatne zadatke kao što su ublažavanje torzionih oscilacija, osiguranje udobnog korišćenja i velika otpornost na visoke temperature.

Torzioni ublaživač
Neravnomernosti pri rotaciji motora izazvane paljenjem prenose se tokom vožnje i praznog hoda pedale na sistem za prenos snage i dovode do oscilacija praveći pritom buku na menjaču i karoseriji.
Torzionim ublaživačem se u velikoj meri suzbijaju oscilacije motora i na taj način se smanjuje buka koju proizvodi menjač.
Torzioni ublaživači oscilacija su individualno prilagođeni specijalnim karakteristikama sve kombinacije motora I vozila.
Ovaj sistem ublažavanja oscilacija sastoji se od jednog frikcionog sklopa i po jednog kompleta opruga za vožnju i prazan hod pedale.
Zavojne opruge omogućuju ograničeno zakretanje između kolenastog vratila i
ulaznog vratila menjača.
Obloge
Obloge spojnice proklizavaju u fazi pokretanja.
U interakciji s oprugama obloga moguće je pokretanje bez trzaja.
Obloge su izrađene od organskih materijala.
Staklena vlakna su zajedno sa bakrenom i mesinganom žicom obmotana mešavinom smole, kaučuka I materijala za ispunjavanje.
Organske obloge kratkotrajno mogu izdržati temperature do približno 400°C.
U eksploataciji su upotrebi I anorganske sinter obloge.
Opruge obloga
Opruge obloga poboljšavaju udobnost pri vožnji I garantuju ravnomeran zahvat obloga. Opruge obloga su talasasti segmenti limenih opruga s hodom od oko 1 mm koje su na strani menjača spojene nitnama na telo diska spojnice.
Odvajač
Centralno vođeni odvajač i CSC odvajač
Odvajač
Odvajač je prenosnik između rotirajuće spojnice i mirujućeg sistema za aktiviranje. On je odgovoran za siguran rad spojnice.
Centralno vođeni odvajač (konvencionalno aktiviranje).
Spojnica sa tanjirastom oprugom je nameštena bez zazora, a to znači da se odvajač okreće zajedno s rotirajućom spojnicom.
Predopterećenje koje stvara sistem za aktiviranje brine o tome da se spojnica i pokretački prsten odvajača obrću istom brzinom.
Razlike u brojevima obrtaja dovele bi do stvaranja buke i pojačanog habanja.
Kako bi se izjednačila tolerancija između tanjiraste opruge i radne površine ležaja
odvajača, odvajači su konstruisani kao centralno vođeni odvajači (pokretljivi za oko
1,5 mm).
Oni se tokom prvih aktiviranja spojnice automatski centriraju u odnosu na završetke tanjiraste opruge.
Radi smanjenja težine, kućišta odvajača se sve češće izrađuju od plastike.

CSC (Concentric Slave Cylinder)
Ovi odvajači poseduju ugrađeni radni cilindar.
Time se gubi potreba za viljuškom između odvajača i radnog cilindra kao i za
odgovarajućim ležištima.
Montaža se obavlja direktno na menjaču.
CSC odvajači ugrađuju se kada prostor za ugradnju nije dovoljan za konvencionalno aktiviranje spojnice.

Izvor: http://www.sanel.biz