
Često se ističe da automobil predstavlja krunu industrijske revolucije koja se odigrala u devetanaestom veku. Kao i svaka kruna, i ova se sastoji od niza dragulja, odnosno dragocenih pronalazaka, koji posmatran svaki za sebe ima ogroman značaj. U takve pronalaske spada i guma, bez koje se savremena vozila, ali i mnoge druge mašine, ne bi mogli zamisliti. U stvari, danas je vrlo teško izdvojiti neku ljudsku delatnost gde se guma ne koristi u ovom ili onom obliku. Ipak, put od otkrića gume do njene komercijalne upotrebe bio je vrlo dug i krivudav, često praćen velikim zabludama i greškama, a takođe i političkim igrama, berzanskim manipulacijama i ratovima. Šta više, guma je odigrala ključnu ulogu u dva svetska rata, iz čega proističe paradoks da su ratovi, praćeni ogromnim patnjama i razaranjima, u stvari bili zamajac razvoju pojedinih industrijskih grana.

Beskrajna priča o gumi počela je vrlo davno. Za otkriće gume čovečanstvo duguje starim narodima Srednje Amerike. Arheološki nalazi potvrđuju da su Acteci i Maje još pre 2500 godina koristili gumu za izradu obuće, odeće i posuda. Oni su prvi razradili postupak priklupljanja belog, smolastog soka iz drveta Caa-o-chu (Ka-o-ču), što u prevodu znači žalosno drvo. Takođe, razvili su i tehniku prerade ovog soka putem zagrevanja i mešanja sa sokom jedne druge tropske biljke, čime su gumi poboljšavali svojstva. Brojni arheološki nalazi govore o tome da su ovi narodi koristili i gumene lopte za ritualnu igru Tlachtli (Tlačtli) koja je podsećala na kombinaciju savremene košarke i fudbala. Kristofer Kolumbo je još prilikom svog prvog puta u "Zapadnu Indiju" bio impresioniran gumenom loptom i nekoliko komada je poneo sa sobom u Evropu, koja do tada nije videla ništa slično. Prvo naučno proučavanje gume izvršio je francuski naučnik Charles Marie de la Condamine (Šarl Mari de la Kondamin). Ovaj naučnik je 1736. godine bio poslat u Ekvador da izvrši merenje dužine longitude od jednog stepena na ekvatoru. Tokom ekspedicije naučnik je došao u kontakt sa narodom Chali (Čali) koji je uveliko eksploatisao gumu. Naučnik je prvi opisao tečnost koju je nazvao latex koja se dobija iz drveta Hevea brasiliensis. Čali su mu pokazali i svoju tehnologiju izrade različitih predmeta od gume i čak su mu napravili nepromočive futrole za optičke instrumente. La Condamine je poneo veće količine gume u Francusku radi ispitivanja, a njegov prijetelj Fresneau (Fresno) je prvi u Evropi napravio gumene cipele. Iako su očekivanja bila velika, guma se u Evropi nije dobro pokazala zbog svojih loših termičkih karakteristika. Na hladnoći je postajala vrlo tvrda i praktično neupotrebljiva, a na vrućini je postajala meka i lepljiva, pa je gubila formu.
Prva prava mogućnost upotrebe gume otkrivena je slučajno. Engleski naučnik Joseph Pristley (Džozef Pristli) je 1770. godine otkrio da se guma može koristiti za brisanje crteža nacrtanih olovkom. U to vreme su za tu svrhu korišćene mrvice korice od hleba. U nameri da mrvicama ostruže crtež, greškom je pokupio parčence gume koje se nalazilo na stolu i primetio da je brisanje gumom mnogo efikasnije. Tako je nastala gumica za brisanje. Na engleskom se brisanje, tj struganje nacrtane linije, kaže rubbing out (rabing aut) pa je od te reči i potekao engleski naziv za gumu - rubber (raber). Drugu, izuzetno značajnu, mogućnost upotrebe gume otkrili su Francuzi, braća Montgolfier (Mongolfier). Oni su iskoristili gumirano platno za pravljenje balona koji je bio punjen toplim vazduhom i služio je za letenje. Nešto ranije je Englez Samuel Peal (Semjuel Pil) definisao tehnologiju dobijanja gumiranog platna. Guma je rastvarana u terpentinu, a zatim je dobijeni rastvor nanošen na platno. Kada terpentin ispari ostaje gumom prevučeno platno. Pošto su baloni bili napunjeni umereno toplim vazduhom, nisu se ispoljavale loše termičke karakteristike gume.
Do početka 19. veka otkriveno je još nekoliko značajnih primena gume. Na primer, 1821. godine Amerikanac James Boyd (Džejms Bojd) je patentirao gumirano crevo za vatrogasce. Ipak, prvi bum u primeni gume napravili su Englezi, najpre Charles Mackintosh (Čarls Mekintoš) a zatim Tomas Hancock (Tomas Henkok). I Mackintosh-evo otkriće bilo je slučajno. S obzirom da se bavio dobijanjem crnog pigmenta iz katrana, otkrio je da se guma lako rastvara u teškom destilatu uglja koji se naziva nafta. To ga je podstaklo na ideju da tada poznati rastvarač gume - terpentin zameni naftom. Guma koja je rastvorena u nafti postajala je želatinozna masa. Mackintosh je koristio rastvorenu gumu kao premaz između dva sloja tkanine i na taj način dobijao sendvič gumiranog platna. Od takvog platna počeo je da pravi mantile za kišu. I dan danas se u Engleskoj mantili za kišu zovu Mackintosh. Prvobitne kabanice su imale veliku manu, jer su bile šivene na klasičan način, tako da je voda curila kroz šavove. Ipak, i taj problem je uskoro bio prevaziđen, zahvaljujući Tomasu Hancock-u koji je otkrio postupak lepljenja gumenih delova putem zagrevanja. Na taj način dobijena je zaista nepromočiva odeća. Iako je ova odeća bila vrlo kruta na niskim temperaturama, a pored toga intenzivno je smrdela na naftu, postala je vrlo popularna u Engleskoj zbog specifične engleske blage i vlažne klime. Tomas Hancock je znatno unapredio proces proizvodnje gume svojim izumom - mašinom koja se zvala mastikator.


Ova mašina je bila prva naprava za recikliranje gume i služila je da otpatke gume, nastale u toku drugih tehnoloških procesa (najčešče krojenja), ponovo slepi u velike gumene blokove. Na taj način znatno je povećana efkasnost proizvodnje. Posle toga, Hancock i Mackintosh su osnovali zajedničku firmu i postali glavni evropski proizvođači, ali i stručnjaci za gumu. Najviše zahvaljujući njima, potrošnja gume u Evropi je znatno povećana. Pored kabanica, lista proizvoda od gume je proširena na creva, amove, pokrivače za konje, cipele i sl. Tada se Brazil ustoličava kao monopolista u prizvodnji prirodne gume. Iz Engleske je gumirano platno preneto u Ameriku, gde je vrlo brzo postalo hit. Kompanije koje su se bavile prodajom gumiranog platna nicale su kao pečurke, ali su istom brzinom i propadale kada se ispostavilo da, zbog oštre klime, gumirano platno i ostali gumeni predmeti postaju neupotrebljivi. Problem je bio vrlo ozbiljan i pretio je da potpuno uništi mladu industriju gume. Onda je na scenu stupio Charles Goodyear (Čarls Gudjir, 1800-1860). Ovaj čovek je bio istinski fasciniran gumom i čvrsto je verovao u njenu svetlu budućnost. Ceo svoj život posvetio je gumi, žrtvujući svojoj pasiji i sebe i svoju porodicu. Goodyear je pokušavao da pronađe postupak kojim bi gumi poboljšao termička svojstva. Ovim poslom bavio se empirijski čitavih devet godina, probajući sve što mu je palo na pamet. Tretirao je gumu magnezijumom, talkom, azotnom kiselinom, termički je obrađivao, ali nije dobijao dobre rezultate. Za to vreme se iscrpljivao i fizički i finansijski, tako da mu je porodica gladovala, a on sam je više puta završavao u zatvoru zbog dugova. Imao je dvanaestoro dece, od kojih je šestoro umrlo dok su bili mali. Kad mu je jedan od sinova umro, nije imao da plati sahranu, već mu je sam napravio kovčeg i sahranio ga u dvorištu. Ipak, on je uporno nastavljao sa istraživanjem gume, i pored molbi svoje supruge da se posveti izdržavanju porodice. Goodyear je bio toliko posvećen svom poslu, da je oblačio gumena odela, imao gumeni štap i torbu, pravio posude od gume iz kojih su članovi njegove porodice jeli, jer su bili toliko siromašni da nisu imali drugo posuđe. I pored tolikog sistematičnog rada, otkriće se desilo sasvim slučajno. Goodyear je 1939. godine i dalje eksperimentisao sa smešom gume, sumpora i olova. Ovom mešavinom je premazao tkaninu, ali, kao i obično, nije bilo rezultata. Sasvim slučajno, neko je ovo parče stavio u peć. U prostoriji se osetio strašan smrad, pa je Goodyear brzo izbacio uzorak iz kuće napolje, na sneg. Kada je kasnije pogledao uzorak ispostavilo se da guma uopšte nije promenila svojstvo na hadnoći. Ostala je elastična i nije popucala. Ponovivši postupak, otkrio je da se ovako tretirana guma ne topi na višim temperaturama.