Istorija (nastanak) JTD agregata

Tehnička pitanja i odgovori. Održavanje, servisiranje i eksploatacija za sve modele.
Korisnikov avatar
VladaJ
Contact:
Garaža: Alfa 156 '00 1.9JTD, 110KS
Lokacija: Nis
Postovi: 199
Pridružio se: Uto Nov 25, 2008 8:28 am

Istorija (nastanak) JTD agregata

Sub Jun 27, 2009 8:25 am

samo za nase naftarice: :D :arflag

"- Od početka 1990-ih Magneti Marelli i Centro Ricerche Fiat su počeli sa razvojem novog sustava direktnog elektronskog ubrizgavanja za svoje Diesel motore. 1995 zbog nedostatka tehničkih kapaciteta taj projekt je prodan nemačkom Bosch-u koji ga je dovršio i sada ima sva prava i patente.

Razvili su sistem full elektornskog i direktnog ubrizgavanja goriva, sa varijabilnim pritiskom ubrizgavanja od 150-1350 bara zavisno o režimu rada motora, sa podesivim trenutkom ubrizgavanja, a gorivo se u svakom taktu ubrizgava dva puta, jednom jače a drugi put slabije, a sve kako bi se poboljšala iskoristivost i smanjila buka motora, i taj se sistem ubrizgavanja naziva UNIJET.

Slika


Parametre rada motora (kao što su trenutak ubrizgavanja, količina goriva, pritisak ubrizgavanja...) na osnovu podataka sa 20-ak senzora određuje centralna jedinica Bosch EDC15. Sastav se sastoji od pumpe visokog pritiska, koja daje pritisak, rezervoara goriva koji je pod pritiskom, i dizni opremljenih električnim ventilima čije otvaranje kontrolise centralna jedinica ECU, zbog čega je i celi sistem nazvan COMMON RAIL (zajednički vod), a zbog svoje jednostavnosti i učinkovitosti trenutno ga koriste svi proizvođači automobila (osim, cini mi se, VW-a) i postao je defakto standard kod Diesel motora.

Slika


- 1997. god. predstavljeni su prvi Fiat-ovi motori koji su implementirali Common Rail sustav ubrizgavanja, a nastali su na osnovi starijih Fiat-ovih 1910ccm 4cilinder (TD100), i 2387ccm 5cilinder (TD125) motora poznatih iz Fiat-a Bravo/Brava/Marea koji su imali indirektno ubrizgavanje i klasično Bosch/Lucas ubrizgavanje sa rotacionom pumpom. Njima su zamijenjeni klipovi, glava motora, i sustav ubrzgavanja čime su nastali novi 1.9 JTD 105ks/77kw i 2.4 JTD 136ks/100kw, koji su prvi Common Rail motori uopste.

Slika



Prvi automobil u koji su ugrađeni novi JTD motori, bila je Alfa Romeo 156 čija je prodaja počela u 10. mesecu 1997.


-2000. god. dolazi poboljšana generacija JTD motora 1.9 JTD 110ks/81kw, i 2.4 JTD 140ks/103kw, s razlikom da sada i 1.9 JTD motori imaju varijabilnu turbinu, i zadovoljavaju Euro3 norme.

Slika
-2001. god. dolazi još jedna evolucija JTD motora 1.9 JTD 115ks/85kw, a godinu kasnije i 2.4 JTD 150ks/110kw, što se postiglo dodatnom optimizacijom postojećih motora.


-2003. god. dolaze novi 1.9 16V JTD 103kw/140ks i 2.4 20V JTD 129kw/175ks Multijet motori, sa 4 ventila po cilindru, hidrauličnim podizačima ventila, povećanim pritiskom ubrizgavanja, i ispunjavau Euro4 norme.

Slika
Slika

MULTIJET sustav predstavlja još jedan korak naprijed u odnosu na prve Common Rail sa UNIJET-om, jer omogućuje 5 ubrizgavanja u jednom taktu čiji broj i trenutak određuje nova centralna jedinica Bosch EDC16, a sve da bi se još više ugladio rad motora, omogućio lakši hladni start, smanjila potrošnja goriva, emisija ispušnih plinova, omogućile bolje performanse...

Slika

-2005. god. dolazi zadnja generacija Multijet motora sa povećanom snagom 1.9 JTDM 88kw/120ks, 1.9 16V JTDM 110kw/150ks, 2.4 20V 147kw/200ks"


preuzeto sa http://www.alfisti.hr :thumbsup:
Gocy
Lokacija: Nish
Postovi: 290
Pridružio se: Čet Dec 25, 2008 7:37 pm

Re: Istorija (nastanak) JTD agregata

Sub Jun 27, 2009 10:26 am

Bravo Vlado, dobar i poucan tekst, :hello: .
Nikad mi ne bi palo na pamet da nesto citam o dizelima da se nije naslo ovde i "sveze", ali me nece naterati da promenim misljenje, bez obzira koliko napredovali, a zadnjih 15 - tak godina je cini mi se prava ekspanzija...
Nadam se samo da ce ih hibridi preteci, pa onda i benzinci mogi u penziju.
Anything's possible.
Keep thinking ! ! !
Korisnikov avatar
VladaJ
Contact:
Garaža: Alfa 156 '00 1.9JTD, 110KS
Lokacija: Nis
Postovi: 199
Pridružio se: Uto Nov 25, 2008 8:28 am

Re: Istorija (nastanak) JTD agregata

Sub Jun 27, 2009 4:24 pm

Gocy napisao:Bravo Vlado, dobar i poucan tekst, :hello: .
Nikad mi ne bi palo na pamet da nesto citam o dizelima da se nije naslo ovde i "sveze", ali me nece naterati da promenim misljenje, bez obzira koliko napredovali,
Razmisljo, ne razmisljo, isto ti se hvata :D Jeste, dizel nema taj zvuk kao benzinac, vecini je to najveca prepreka.. Ali, prednost je velika u ekonomicnosti (benzinci ne da troseee :D ), a performanse su tu negde, zatim obrtni moment, majstori kazu da se manje kvare itd...
ali, o ukusima ne vredi raspravljati, benzinac ili dizel, vazno da je ALFA :arflag

Povratak na “Area Servizio”