zezalice
pitanje je bilo dal mi je pametno da ga sam repariram..sto ocigledno nije!
ali mislim da ovo sto pricas za sami varijator nisi u pravu.
"Evo malo informacija o ahilovoj peti alfi sa TS motorom.
Bregasta osovina usisnih ventila je preko famoznog varijatora povezana na remenicu nazubljenog remena distribucije. Uloga varijatora je da u odredjenim uvjetima voznje pomakne bregastu osovinu za 25 stupnjeva unaprijed, tj. tako da se usisni ventili ranije otvaraju. Ovime se dobiva nesto vise okretnog momenta a ujedno je i emisija ispusnih plinova kvalitetnija.
Varijator je hidraulicno-mehanicki uredjaj a aktivira ga poseban elektromagnetski aktuator koji otvara/zatvara protok ulja prema varijatoru. Logika po kojoj se varijator ukljucje/iskljucuje je sljedeca:
1. dodavanjem gasa pri bilo kojim okretajima ispod 4300 (otprilike) varijator se aktivira
2. preko 4300 okretaja, varijator je uvijek iskljucen
3. prilikom kocenja motorom, varijator se iskljucuje ispod 2000 okretaja (otprilike)
(ovo su iskustveni podaci na 1.4 TS motoru iz '98 sa Bosch Motronic M2.10.4 ECU-om)
Kako jednostavno testirati da li varijator obavlja svoju funkciju?
- treba locirati relej za ukljucivanje aktuatora i izvadit ga
- otvoriti kuciste releja i vratit ga na mjesto
- upalit auto neka radi na leru (zagrijan motor)
- rucno zatvoriti kontakte na releju
Ono sto se treba desit je da okretaji padnu (kao da ce se ugasit) i nakon sec-dvije se vrate na normalu (uz mozda drugaciji zvuk motora). Pri otpustanju kontakata javit ce se mala iskrica, i motor ce opet "zateturati" i vratit se u normalu. Ako se pak nista od opisanoga ne desava, mozda je stvar u releju (tako je bilo meni); naime, usljed cestog otvaranje/zatvaranja kontakata te iskrenja, na kontaktima se napravi otporni sloj koji onda onemogucava protok struje. Takav relej je potrebno ili ocistiti ili zamjeniti novim.
Drugi nacin testiranja (kojeg sam slucajno otkrio, i za koji nisam siguran dal je prisutan i na ostalim TS motorima) je sljedeci:
- upalit auto (zagrijan, naravno)
- sada laganim pritiskom na papucicu gasa dovest okretaje malo iznad 1000 okretaja
Ono sto se sada meni desava je da posto je stisnut gas, aktivira se varijator, a njegovim aktiviranjem okretaji pocnu naglo padat (kao da ce se ugasit). No kada okretaji padnu ispod normalnog ler-gasa, varijator se iskljuci i okretaji opet porastu na preko 1000. Onda se opet varijator ukljuci...i sve ispocetka. Znaci okretaji variraju. Skidanjem releja za aktiviranje varijatora, okretaji uredno ostaju stabilni na cca 1100 okretaja. Mozete probat i gledat otvoreni relej varijatora dok drzite rukom leptir gasa na tih cca 1100 okretaja pa ce te vidjet kako se rejel stalno pali/gasi, a isto tako i variraju okretaji.
E sad, ovo je ili normalno ponasanje pa tako mozete i vi vase varijatore testirat, ili je meni ECU pobenavio (molio bih da jos netko proba ovo da javi povratnu informaciju).
E sada dolazimo na bit problema vezanih uz varijator. Ako vam se cini da vam auto radi kao dizel u prvim sekundama rada motora, e onda vam je varijator na putu prema vjecnim lovistima. Ovaj zvuk se postupno pojavljuje, prvo traje vrlo kratko po paljenju auta, a kasnije sve duze i duze...dok ne postane konstantan. Sto se tocno desava unutar varijatora ne znam, ocigledno dodje do nekog lufta. Neki kazu da tada iako ima drugaciji zvuk, varijator i dalje obavlja svoju funciju, dok drugi kazu da varijator vise ne obavlja svoju funkciju (sto za posljedicu ima malo tromije performanse na nizim okretajima i nesto visu potrosnju). Bilo bi dobro da netko tko ima pokvareni varijator napravi gore navedeni test pa onda mozemo tocno reci dal varijator stvarno vise ne obavlja svoju duznost kako treba.
Ono sto je bitno je to, da se motoru NISTA NE MOZE DOGODITI ako varijator ne radi i ako ima takav zvuk. Uglavnom, meni je prije zamjene varijator konstantno proizvodio takav zvuk, nalik kao da su rastelani ventili (netko tko ne zna za varijator bi rekao da su otisli podizaci ventila).
Evo i zvukova dobrog i loseg varijatora:
Dobar varijator:
http://www.alfa156.net/tech/goodvariato ... 56-net.mp3
Los varijator:
http://www.alfa156.net/tech/badvariator-alfa156-net.mp3
Sto se tice zamjene varijatora, to prepustite majstorima koji imaju za to specijalan alat (poseban alat za blokiranje bregastih osovina). Bez toga NE POKUSAVAJTE sami ili ne davajte nekom lokalnom majstoru da to mijenja.
Evo jedan site koji ljepo opisuje sve oko zamjene varijatora:
http://home.hccnet.nl/jaap.bouma/PhaseVariator.htm
Eto, toliko od mene. Nadam se da sam pomogao ovim informacijama sakupljenim na jedno mjesto svim sadasnjim i buducim alfistima.
Pozdrav."
ovaj sam tekst iskopao tako da...