Stranica 1 od 2

pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pet Jan 13, 2012 12:08 pm
od icemilos
Dakle imate 2 mjenjača, jedan sa 5 a drugi sa 6 brzina.
Stavljate oba na isti motor.
Malsimalna brzina prvog (naravno u 5-oj brzini) je npr. 200 km/h pri 7000 o/min.
Maksimalna brzina drugog (naravno u 6-oj brzini) je isto 200 km/h isto na 7000 o/min.
Moje pitanje je da li će u oba slučaja pri brzini od npr. 130 km/h kod prvog u 5-oj a kod drugog u 6-oj brzini biti isti broj obrtaja motora.
Ili drugačije rečeno da li su obrtaji i brzina linearni u jednoj brzini (u ovom konkretnom slučaju 5-oj odnosno 6-oj)
Molim stručnjake da mi odgovore na ovu nedoumicu iznad!

A sad druga stvar koja proizilazi iz ovog gore.
Ovo bi značilo da mogu izračunati max brzinu auta ako znam max broj obrtaja i brzinu i obrtaje na nekoj drugoj brzini.
Evo primjer:

Idem 130 km/h na 4000 o/min
Naravno na 0 km/h imam 0 o/min.
Postavim jednačinu prave koja prolazi kroz koordinatni početak y=ax i samo nađem koliko mi je a.
130=a*4000 => a=13/400=0.0325
E sad ako imam 7000 o/min (naravno motor ima snagu da me goni tim obrtajima) to bi značilo da mi je max brzina
y=0.0325*7000
y=227.5 km/h
Da li je to to?

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pet Jan 13, 2012 12:21 pm
od interceptor
Nisam neki stručnjak za menjače ali...
Naravno u teoriji je to tako samo je pitanje na 4000 rpm dali je brzina baš 130 kmh.Ako bi recimo gps-om izmerio tačnu brzinu na odredjenim rpm onda možeš precizno izračunati brzinu na svakim obrtajima.

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pet Jan 13, 2012 12:50 pm
od YUgisa
Za prvi deo moglo bi u teoriji ali u praksi neces naici na takav menjac...

Za drugi deo, da moze da se izracuna tako brzina ali takva brzina je obicno samo teoretska... Nisam jos naleteo na neki fabricki auto da moze u najvisem stepenu prenosa da postigne da dogura do max obrtaja... Ili su slabi za to ili ako imaju snage onda su limitirani najcesce na 250km/h... Naravno nekazem da ne postoji ali ja nisam naleteo ni na jedan da to moze posto je najvisi stepen prenosa skoro uvek kontruisan tako da se koristi za ekonomicno voznju pa i mnogi automobili max brzinu postizu u stepenu nize a ne u tom max stepenu prenosa... I kao sto je rekao interceptor, treba premeriti sa GPSom brzinu i to najbolje u blokadi u nekoj brzini jer onda znas tacno koliko je to obrtaja posto i poneki obrtomer znaju da lazu... U svakom slucaju, ako ti laze na 5% na 130 kad izracunas lagace ti 5% i proracun pri max brzini...

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pet Jan 13, 2012 12:50 pm
od Kosovic
Gledao sam neke formule koje je BOOST (on je počasni član na našem forumu) pravio za izračunavanje maximalne brzine, ali koliko se sećam, u formulu je uvrstio dimenzije guma.
Ako nahvatam njega ili Saabo-a ovih dana na nekom od messenger-a, pitaću za tu formulu.

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pet Jan 13, 2012 1:01 pm
od interceptor
Pa može se računati max.brzina i tako preko prenosa u menjaču i diferencijalu (ako se zna odnos) i naravno dimenzija točkova ali u toj jednačini opet dolazi rpm a što YUgisa kaže ni taj podatak nije 100 procentno tačan tako da opet dolazimo na isto.Tako da najbolje je ipak GPS i računati moguću grešku i to je to...

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pet Jan 13, 2012 1:07 pm
od YUgisa
Formula za brzinu se racuna preko formule:

[RPMx60 / (odnos stepen prenosa x odnos diferencijal)] x obim tocka u km

Stim da obim tocka nemojte da racunate u fazonu precnik felne plus dva puta vas profil guma sto je procenat od sirine gume, nego premerite od centra pogonskog tocka do zemlje koliko je rastojanje i to vam je poluprecnik za racunanje obima... Posto pod opterecenjem auta se smanjuje obim tj precnik tocka i iz licnog iskustva, greska na to je 9-10%...

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pet Jan 13, 2012 1:13 pm
od icemilos
Ljudi mašite temu. Max brzina je teoretska i oni brojevni podaci su samo bezveze navedeni, nemojte se njih držati kao pijan plota. GPS i ostalo ide za neke druge stvari, ovdje to nije tema.

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pet Jan 13, 2012 2:37 pm
od Masinac
Da u pravu si teoretski.
A odstupanja u praksi i nisu tako velika gledajuci procentualno.
Zato imas u literaturi stepene prenosa.
Prenosni odnos za odredjen stepen je uvek isti i cao..........nije promenjiva
Mozes da sve racunas sa prvom brzinom i pogledas stepene prenosa za tvoj menjac i da onda racunas teoretsku maksimalnu brzinu za svaki stepen prenosa pojedinacno.

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pet Jan 13, 2012 6:51 pm
od dusanGT
a) Da, ako je ispunjen onaj uslov za 200km/h na 7000o/min, isti broj obrtaja je i za 130km/h za 6. brzinu prvog i 5. brzinu drugog menjača, ali ne i za ostale stepene prenosa oba menjača...
b) Da, odnos "brzina - broj obrtaja" za isti stepen prenosa je prava, tj. linearna funkcija y=a·x+b

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pet Jan 13, 2012 8:39 pm
od mali radojica
u ovoj priči kod menjača sa 6 brzina dobićeš malo boljw ubrzanje jer prilikom šaltanja u veću brzinu obrtaji manje padnu nego kod onog sa 5 brzina. ako je motor dovoljno elastičan onda po meni tu i nema nekog preteranog dobitka.

jedna paralela sa moto svetom. menjač od fzr1000exup ima 5 brzina a od yzf750 ima 6. pasuju šraf na šraf ali je npr ta šesta maaalo kraća od ove pete na fzr ali pošto taj agregat najbolje ide u rasponu 7000-9500 (što je prilično usko) onda ga sa 6-stepenim menjačem držiš u tom užem opsegu u odnosu na 5-stepeni. bolje "slaže" (da se tako izrazim) ubrzanje.

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Ned Dec 15, 2013 5:46 pm
od Ognjen_HN
Da ne otvaram novu temu, pitanje za siru javnost: Mijenjam mijenjac, i na stari mjenjac ''gear ratio'' (odnos brzina) je bio 9/37, a novi koji stavljam je 9/35. Neka mi neko objasni laicki ima li razlike i koja je razlika izmedju ova dva? E da, napomena, razlika u prvoj i drugoj brzini je sledeca:1-va stari mjenjac 1:3.545 1-va novi mjenjac 1:3.143, 2-ga stari mjenjac 1:2.050 2-ga novi mjenjac 1:1.864, 3-ca, 4-vrta i 5-ta brzina je ista, msm taj odnos :) Malo sam zakomplikovao ali nadam se da je shvatljivo ! :)

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 12:41 am
od OMP
manji brojevi znace i kraci prenos ali sudeci po tim odnosima koje si napisao razlike su minimalne i u praksi to sigurno neces osetiti

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 12:42 am
od alfa&omega
Ti si koliko vidim stavio brzi menjac, sa cega je?

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 1:04 am
od Alex V6
Slika
:drink

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 1:29 pm
od Ognjen_HN
alfa&omega napisao:Ti si koliko vidim stavio brzi menjac, sa cega je?
Sa 33-jke 1.7 16v. Kako to mislis brzi mjenjac ? :arflag

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 2:07 pm
od Alex V6
Novi menjac je dosta duzi kao sto se vidi u tabeli, Posebno prva i druga. Treca,cetvrta i peta su duze 5.6%, tj. toliko je duzi diferencijal.

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 2:28 pm
od Ognjen_HN
OMP napisao:manji brojevi znace i kraci prenos
:scratch: :scratch: :scratch:

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 2:53 pm
od OMP
ne znam kod alfe konkretno, sudeci po onoj tabeli koju je kolega v6 postavio, ako nije neka greska, ocigledno je da je kod alfe kontra, manji broj znaci duzi prenos :rolleyes:
npr. kod fiat(zastava) menjaca postoje 12/53, 13/53, 17/64, 19/64, itd. mogu da se prave razne varijante (veci broj oznacava br. zuba na diferencijalu)
konkretno 13/53 je kratki prenos tj sa tim menjacem auto bolje ubrzava ali ima manju max spd. a npr. 17/64 je duzi prenos koji ima vecu max spd ali je sporije postize, razlika izmedju ta dva menjaca je znatno osetna a konkretno kod ovog tvog primera ne bi trebalo u praksi da se toliko oseti ta razlika.
npr. kod fiatovog 12/53 i 13/53 menjaca se ne oseti nista drasticno, stoperica i papir bi to pokazali ali sad koliko vozac to moze da oseti je diskutabilno.

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 2:59 pm
od Ognjen_HN
Po Alexovom postu ispade da kad stavim ovaj mjenjac mogu voziti 260km/h hahaha hahaha hahaha Salim se naravno, sto se mene tice, ja bih radije da ubrzava bolje, nego da imam neku max brzinu.......Npr sa starim mjenjacem sam je vozio 200km/h, i do 170-180km/h je ubrzavala nevjerovatno brzo, vec posle toga je ''natezanje''.... Kad bih sa novim dobio da ubrzava bolje a da joj je max brzina 180km/h ja bih bio prezadovoljan, meni ne treba nista vise. Alex inace hvala za tabelu :drink :arflag

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 5:56 pm
od Alex V6
Veci broj znaci kraci prenos.
13/53 = 4.08
17/64 = 3.76
Dakle, 17/64 je duzi 8.5% sto je osetno.

Sa kracim menjacem auto bolje ubrzava, ali su razlike male i u praksi nebitne, osim ako auto ide na trke gde se svaka stotinka racuna.

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 6:14 pm
od Ognjen_HN
Zakljucak je taj da novi mjenjac koji cu da stavim ima duzi prenos za 5.9%, sto apsolutno nisam htio....Ali ne znam da li moze blokada motora da utice na prenos, tj npr sa starim mjenjacem 9/37 sam isao 90km/h u drugoj brzini i to je do blokade na 7250rpm (otprilike rpm), a sa novim mjenjacem 9/35 u drugoj cu moci otprilike 100km/h do blokade, znaci tih 90km/h cu postizati na 6900rpm, i ostaje mi ''prostora'' za tih 10/km do blokade..... Svi ovi podacu su proizvoljni, znaci otprilike, nisu precizni :arflag :drink

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 6:27 pm
od vojaalfa
icemilos: Na prvi deo tvog posta je sledeći odgovor: I u prvom i u drugom slučaju ako pri istom broju obrtaja ideš istom brzinom to znači samo jedno- imaš isti prenosni odnos i u jednom i u drugom menjaču što opet znači da ćeš teoretski ići istom brzinom i sa jednim i sa drugim menjačem pri svim brojevima obrtaja.
Na osnovu ovog gore napisanog tvoja formulica bi trebalo da je valjana :wave:

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 6:29 pm
od Alex V6
Ovi podaci iz tabele su apsolutno tacni za prvu i drugu, a za vise brzine proizvoljni zato sto ne znam kakvi su im odnosi, s tim sto sam racunao 205/55 R16 gume. Takodje svaki sat pokazuje 10% vecu brizinu pa i to moras uzeti u obzir.

U procentima realna brzina izgleda ovako:
1. + 18.4%
2. + 17.6%
3.,4.,5. + 5.6%

Znaci, gde si isao prvom 50km/h sad ces 59, drugom 90, sad 106, trecom 130, sad 137, cetvrtom 170, sad 180, petom 200, sad 211.

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 6:30 pm
od vojaalfa
I da se razumemo - nisam stručnjak ali tu i tamo saberem 2 i 2.

Re: pitanje za stručnjake! MJENJAČI

Poslato: Pon Dec 16, 2013 8:01 pm
od Ognjen_HN
alex v6 napisao:Ovi podaci iz tabele su apsolutno tacni za prvu i drugu, a za vise brzine proizvoljni zato sto ne znam kakvi su im odnosi, s tim sto sam racunao 205/55 R16 gume. Takodje svaki sat pokazuje 10% vecu brizinu pa i to moras uzeti u obzir.

U procentima realna brzina izgleda ovako:
1. + 18.4%
2. + 17.6%
3.,4.,5. + 5.6%

Znaci, gde si isao prvom 50km/h sad ces 59, drugom 90, sad 106, trecom 130, sad 137, cetvrtom 170, sad 180, petom 200, sad 211.

Upravo tako, ove brzine sam ''postizao'' ovim stepenima prenosa...... Tacno je u bobu :) Jos preostaje da isprobam novi mjenjac kad se montira na auto :)

Edit : Velicine guma su mi 185/60/14. I da, odnos 3-ce brzine je 1:3.23, 4-vrte je 1:1.027 i 5-te je 1:0.854. Aj sad to izkalkuliraj ako ti nije problem :) :arflag Hvala Alex :drink