Stranica 1 od 1
Senzori na jtd-u
Poslato: Uto Avg 23, 2011 6:46 am
od Dragor
Drugari,imam jedno pitanje za vas.U pitanju je alfa 1.9 jtd,77kw.
Kada sam je kupio,isao sam na dijagnostiku i rekli su mi da je sve u redu osim sto prijavljuje gresku EGR ventila.
Isti je ociscen i od tada vozim auto bez problema.Tako je bilo do pre neki dan dok mi rodjeni burazer nije kupio punta 1.9 jtd,59kw.Kada sam seo u punta,imao sam sta da vidim.Punto ide za bar 30% bolje od alfe i dosta bolje izvlaci iz niskih obrtaja.
Ukapiram ja da nesto nije u redu sa alfom i da bi ona morala dosta bolje da ide.Skinuo sam sam EGR ventil da proverim da nije ponovo zaglavio (ovog puta u otvorenom polozaju) i na moje iznenadjenje on je potpuno ispravan.Kada sam ga skinuo sa hladnog motora bio je u zatvorenom polozaju a kada vucem na onu cevcicu,on otvara uredno.Sta cu,ja vratim EGR i oteram auto na dijagnostiku da mi provere MAF,MAP,ventil turbine i ostale stvari,ostavim auto,kad me covek zove sinoc i kaze da je sve u redu osim sto prijavljuje gresku EGR ventila i da ce danas da vidi o cemu se radi.
Moja pitanja su sledeca:
Kako moze da prijavljuje gresku EGR-a ako on radi?
Da li postoji mogucnost da je crkao ili oslabio protokomer ili MAP senzor a da se to ne vidi na dijagnostici?
Napominjem da alfa ne trosi ulje i da je turbina servisirana tj. ociscena radi preventive ( to me je nabedio majstor kada sam kupio auto,da se servisira i ocisti turbina,navodno na vreme jer su navodno sva ova vozila dosta presla).Turbinu sam servisirao u ovlascenom servisu (ne kod tog majstora.On ju je samo skinuo i vratio).
Hteo sam da kazem da ja otpisujem mogucnost loseg motora i lose turbine.
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Uto Avg 23, 2011 8:37 am
od Djo83
Zamenis protkomjer oko 7000, map oko 2000 i perburg ventil turbine oko 4500 i ako je ciscenja turbina onda si miran po tom pitanju za duze vrijeme. Ako i dalje ne ide auto onda ides da ti uporede parametre motora sa fabrickom mapom, pa mozda treba remapiranje jer ako auto duze vrijeme radi sa nekim losim senzorom ECU to kompenzuje a posle kad stavis ispravan senzor najcesce ECU ima probleme da uskladi parametre prema fabrickom algoritmu.
Ako i dalje ne ide auto, onda dalje moze biti svasta - dizne, pumpa goriva i sl... ali ja bih ovim redom isao da sredjujem stvar
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Uto Avg 23, 2011 8:42 am
od Dragon
Sta kaze dijagnostika, kakav je pritisak turbine, a kakvi su ostali parametri?
Za pocetak probaj da otkacis protokomer i vidi ima li razlike.
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Sre Avg 24, 2011 11:00 pm
od Dragor
Evo,ovako.
Zove me majstor veceras i kaze da je auto gotov.Navodno je problem bio u "solenoidu" koji daje vakum EGR ventilu i zato je prijavljivao gresku.EGR je mehanicki ispravan ali taj kako ga je on nazvao "solenoid" mu nije davao dovoljno ili uopste vakum pa je to bio problem.
Ocistio je solenoid i sada je EGR ispravan.
Sto se ostalih stvari tice kaze da je sve u redu.Protokomer je kaze besprekoran,MAP senzor takodje.Pritisak turbine isto.
Rekao mi je da motor nekako radi "tvrdo" i da je posumnjao da mozda nije uzupcen dobro ali kaze da imaju neki senzori na bregastoj i radilici koji bi izbacili gresku na dijagnostici da je to tako.
Zvao je i nekog lika sto ima fiata mareu od 77kw i uporedjivali su kako koji auto ide i ustanovili su da isto idu i da je to,to.
Za burazerovog punta mi je rekao da mora da ide bolje od alfe jer je 300 kg laksi i ima varijabilnu turbinu (koju pokrece elektro vakumski ventil) a ja obicnu (koju pokrecu gasovi) i da je jedino resenje da cipujem alfu (on to ne radi,vec bih morao da to uradim na nekom drugom mestu) ili da mi ugradi turbinu od 115ks.
Interesuje me vase misljenje.
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Pet Avg 26, 2011 6:09 am
od dusanGT
Ugradnja "varijabilne" turbine sa 115KS (ili neke jače) je komplikovano rešenje i zahteva zamenu tvog ECU (EDC15, koji reguliše rad wastegate kontrolisane turbine) novim ECU (EC15C7, EDC16C8 ili EDC1639) koji radi sa varijabilnom turbinom. Nekako mi izgleda da na ovim prostorima nema experta koji bi to sve upakovao kako valja na Alfi. A i ne isplati se.
Moja iskustva sa 105KS 156 su pozitivna - ne ide to tako loše. Ali da bi ti bio zadovoljan potrebno je da proveriš sve ono što je nabrojano u prethodnim porukama, a pre svega, pritisak koji pravi turbina u vožnji. Vožnja od 1000-4000o/min sa gasom "do poda" (vodi računa gde ovo probaš) i sa merenjem pritiska (FiatECUScan i KKL kabel ima neki drugar Alfista) trebalo bi da pokaže da li je max. pritisak 2350mbar ili, na primer, 2000mbar.
A onda ćemo da vidimo šta dalje...
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Pet Avg 26, 2011 8:30 am
od Dragor
Juce sam ceo dan proveo oko alfe.Skidao sam protokomer i cistio sa nekim specijalnim sprejom koji mi je drugar doneo.Takodje sam ocistio i map senzor.Skidao i EGR ventil i cistio sa carb cleaner-om.Razradio sam ga extra.Kada sam hteo malo da pretresem ostatak uocim da mi je crevo od usisa PUKLO i to nebih ni video da nisam skinuo onu duplu zastitnu oblogu na crevu.Uzmem ja skalpel da je isecem i skinem a burazer vice "sto skidas to ludace kad su je ljudi stavili" a ja onako nervozan je isecem,bacim,prodjem rukom oko creva kad vidim nesto masno crevo sa donje strane.Raskacim crevo sa usisa,zavratim ga kad ono puklo poprecno oko 20mm.Sanirao sam to privremeno sa sirovom gumom i izolir trakom.
Kada sam sve namestio na svoje mesto i startovao motor,rekoh da proverim da li radi EGR, sacekao sam par sekundi i skinuo gumeno crevce sa EGR-a da vidim da li solenoid vuce vakum tj. da li radi. Stavim prst na vrh creva, solenoid vuce vakum, znaci radi. Vratim ga na EGR i razmisljam da je to sve ok. Znaci motor je hladan, EGR je otvorio jer i treba da otvara kada je motor hladan i sednem ja da provozam auto jedno 2-3 kilometra. Kada sam se vratio kuci motor je vec bio zagrejan na radnu temperaturu. Nisam ga gasio i otvorim haubu da proverim da li solenoid vuce vakum sada kada je motor zagrejan, skinem crevce sa EGR-a kad ono VUCE. Dva-tri puta sam prstom zacepio pa pustio vrh creva i solenoid je prestao da vuce vakum. Zovem ja burazera koji je bio tu u blizini da stisne papucicu gasa na trenutak i kada je dao gas na kolima (ne znam sad na koliko obrtaja je to bilo, ali nije bilo puno), solenoid je poceo da vuce vakum i to je vukao sve dok prstom nisam dva tri puta zacepio pa pustio crevce.
Da li je solenoid neispravan ili je nesto drugo u pitanju?Znam da cete mi reci da zatvorim EGR i resim problem ali mi je zao da to uradim jer je EGR ispravan i radije bih zamenio taj solenoid ako je neispravan i imao fabricki uradjenu stvar.
Ima dosta polemike na raznim sajtovima oko toga kako i na kom principu radi EGR tj. kada on zatvara a kada otvara, i sve su price razlicite.Ja znam da je jedino sigurno tacno da mora biti otvoren kada je motor hladan da bi vratio deo gasova na dosagorevanje a sta dalje?
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Pet Avg 26, 2011 9:33 am
od Djo83
Druze kratko i jednostavno: zatvori EGR

, izvadi original podlosku i otidji kod nekog limara pa trazi da ti napravi istu takvu samo bez rupe logicno i najbitnije od prohroma. Sve limeno ce da progori osim ako nije debelo 1mm ili vise. To nema nikakvih posledica ne motor, EGR-ova funkcija je cisto ekoloska. Ja vozim vec tri godine sa zatvorenim i nekoliko drugara sa JTD-om isto tako i nema sanse da ikakvih problema bude. Nema mjesta paranoji. Cak ce motor da bude cistiji iznutra jer sagorjeva cist vazduh. Takodje na tehnickom nemam problema na testu izduvnih gasova iako je motor sad prakticno Euro 2.
Sto se tice crijeva, resenje kosta 1000din. Nova usisna crijeva su jako skupa, meni je puklo donje od turbine do intercoolera i rjesio sam tako sto ga je majstor presjekao na mestu pucanja ubacio metalni profil i sa obe strane navukao dva dela crijeva i zategao selnama. Operacija jednostavna.
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Pet Avg 26, 2011 12:59 pm
od dusanGT
Može dogovor - da zatvoriš EGR, ako dobiješ detaljno objašnjenje čemu zaista služi?

EGR (Exhaust Gas Recirculation, uveden u Euro3 motore) je elektro-ventil koji deo izduvnih gasova vraća u usis. Time se neznatno smanjuju performanse na malim obrtajima, dok, na velikim obrtajima, EGR nije aktivan, tj. zatvoren je.
Ideja (ekološka) je da se u gradskoj vožnji (mali i srednji obrtaji), na osnovu uvođenja izduvnih gasova u usis, tj. smanjenja količine svežeg vazduha, malo smanji temperatura sagorevanja (sa 900°C na 850°C), a time i emisija štetnih produkata sagorevanja goriva (oksidi azota, bla, bla...). To samo neznatno smanjuje performanse. Veći problem je stvaranje gareži, a to, u kombinaciji sa uljem (koga uvek ima malo i potiče iz turbokompresora), pravi još deblje naslage koje smanjuju zapreminu i protok u usisnoj komori. E to već više ugrožava performanse. Kad su ukapirali da EGR malo popravlja i malo kvari ekološki aspekt sagorevanja, izmislili su DPF (Diesel Particulate Filter, Euro4).
Poenta - osnovni razlog za blokiranje EGR (a ja sam ga potpuno izbacio) je stvaranje problema u usisu svakih nekoliko meseci... Prednost ostavljanja EGR (uz potrebu njegovog čišćenja svakih nekoliko meseci i jednog detaljnog čišćenja usisne komore) je nešto brže dostizanje radne temperature motora u zimskim uslovima... Bez EGR za 10min, a sa EGR 7min. Ne mogu da te u'vate na tehničkom, jer tamo ne poznaju ni mnogo jednostavnije stvari, nego što je EGR instalacija.
Dragor?
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Pet Avg 26, 2011 2:18 pm
od Viljuska67
Ja sam skoro, pardon majstor Đorđe iz NS je, čistio EGR i MAP senzor na mojoj alfi. Čuo sam da EGR ljudi izbaciju, ali to za sada nisam uradio. Ne iz ekoloških razloga (jer da sam baš toliki ekolog vozio bih hibrid a ne naftaricu), već sam baš hteo da vidim koliko će vremena proći do sledećeg čišćenja. Pre čišćenja sam primetio da se javi neki "čep" pri dodavanju gasa na nekom broju okretaja, ali se kasnije probije. Posle čipćenja tog "čepa" više nema.
Znam da sam ovo sve laički objasnio, ali kad nisam stručnjak. Nadam se da ste shvatili šta je pisac hteo kasti

Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Pet Avg 26, 2011 3:20 pm
od dusanGT
Shvatili...
Mislim da je povremeno čišćenje EGR korisno, ali ne i dovoljno. Naime, EGR između dva čišćenja ponovo prlja usis, ubacujući garež u njega. I tako dok ne dođe do bitnog smanjenja prohodnosti usisa...
Majstori (ovo se ne odnosi na Đorđa) ne vole da rade čišćenje usisne komore, jer ne mogu da naplate pipav posao od dva-tri sata (skidaju se rail, injektori i još po nešto), a nije u pitanju kvar i ne menja se neki deo.
Poenta: Only dead EGR is good EGR...
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Pet Avg 26, 2011 11:41 pm
od Djo83
Dakle EGR je cisto ekoloska novotarija za prelaz sa euro 2 na euro 3, samom motoru nije potreban. Isto kao sto je DPF filter sledeci korak za prelaz na Euro 4 i donosi sebi svojstvene probleme kada se zaprlja. Nisam siguran sta je za Euro 5, ali mislim da su neke lambda sonde i katalizator jos jedan ubaceni.
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Sub Avg 27, 2011 6:55 am
od Dragor
EGR zatvoren.
Imam jos jedno pitanje.Zasto meni nije prijavljivao gresku na tabli kada mi je puklo crevo usisa?
Nesto rezonujem da je motor dobijao manje vazduha kada je crevo puklo jer je deo vazduha izlazio napolje.Valjda je ECU morao to da uoci i prijavi gresku?
Primetio sam da mi auto sada ne dimi uopste ili veoma malo ali ja to ne vidim na retrovizor.
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Sub Avg 27, 2011 8:10 am
od dusanGT
U situacijama kada ECU softver "nije siguran" šta se dešava nema ni reakcije.
Kada pukne interkuler crevo, MAF senzor (smešten na početku sistema, pre creva koje pukne) registruje "uobičajenu" količinu usisanog vazduha, A MAP senzor registruje "neuobičajeni" pritisak u usisnoj komori. Ista stvar se desi kad se pedala gasa, u petoj brzini, na 1500o/min, pritisne "do poda". U oba slučaja "nedovoljna" količina vazduha ulazi u usis i ima dosta crnog dima iz auspuha.
Prvo je kvar, a drugo čudan stil vožnje - šta ECU da radi u ove dve situacije? Autori softvera (Bosch) su smatrali da je izostanak reakcije najbolje rešenje.
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Sub Avg 27, 2011 10:03 am
od Dragor
Dusane,hvala na odgovoru.
Jos jedno pitanje:Kada sam kupio alfu,hteo sam odmah da je nakacim na dijagnostiku ali mi je majstor rekao da nema potrebe jer je kod nje sve regulisano preko ECU-a tako da cim ne prijavljuje nista na tabli,nema ni nikakvog problema.
Kada mi je pre par dana drugi majstor zakacio alfu na dijagnostiku i rekao da prijavljuje gresku EGR-a pitao sam se zasto nije izbacio gresku na kontrolnoj tabli.
Ja sam to bukvalno shvatio da ako crkne bilo koji senzor ili oslabi,ECU to registruje i upali lampicu na tabli pa se onda dijagnostikom utvrdi koji je problem u pitanju.
Da li se onda ta lampica unutra pali samo ako je neki veci problem u pitanju tj. opasan po motor?
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Sub Avg 27, 2011 2:22 pm
od dusanGT
Prvo i pre svega - majstori ne mogu ozbiljno da se bave finesama u radu sa softverom za dijagnostiku (kodovi grešaka, tačno značenje, itd...) i to je potpuno opravdano. Nemaju ni vremena, a ni kvalifikacije (svaka čast izuzecima).
Na ekranu se signalizira greška, uglavnom, ako softver u ECU može pouzdano da detektuje uzrok greške i ako taj uzrok može da utiče na vožnju. Međutim, ima grešaka, koje nisu nimalo naivne, a trag o njima postoji samo u memoriji grešaka. A postoje i problemi koje je veoma teško ispravno detektovati - u pitanju su tzv. "stanja ograničene ispravnosti".
Za bezbednu vožnju je potrebno povremeno pročitati memoriju grešaka i konsultovati se sa nekih kvalifikovanim.
Na FiatECUScan forumu sam sugerisao Yaniu (autor FES, veoma korektan i spreman na saradnju) da u nekoj od sledećih verzija FES uvede opciju praćenja pojave greške, što je realizovano u verziji 2.8. Time je dijagnostika problema bitno olakšana.
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Sub Avg 27, 2011 2:42 pm
od Dragor
Hvala jos jednom.
Mislio sam da nesto nije u redu sa mojim ECU-om kada mi nije izbacio gresku na tabli ni kad mi je puklo crevo ni kad mi je zaribao EGR.
Re: Senzori na jtd-u
Poslato: Ned Avg 28, 2011 9:33 pm
od Djo83
Dragor napisao:Hvala jos jednom.
Mislio sam da nesto nije u redu sa mojim ECU-om kada mi nije izbacio gresku na tabli ni kad mi je puklo crevo ni kad mi je zaribao EGR.
ni kod mene nije prijavljivao gresku a jos gore puklo mi je donje crijevo koje se nalazi prije protokomjera