Ok, posto nesto .mirisem. da ce Alfa 156 biti izbor mnogih Alfista koji su sada na nekoj starijoj ili slabijoj Alfi, kao i to da ce biti interesatna za uvoz mnogima da pocnemo sa nekim tips&tricks u vezi kupovine polovne Alfe 156. Neka me drugi sa 156-cama dopune u ovome sto cu da napisem, pogotovu oni koji imaju JTD...
156 se prodala u dosta pristojnom broju kod nas od uvoznika Delte. Ta kola imaju nesto vecu cenu kao polovna jer su u proseku presla manje kilometara nego njihovi vrsnjaci u inostranstvu i moze se znati servisna istorija automobila. Zbog toga se cesto u oglasima kao dodatni adut cesto napise .kupljen u Delti., .odrzavan u Delti.. S druge strane kola kupljena ovde vozena su po losijim putevima i to treba uzeti u obzir jer to vuce neke probleme koje uvezene Alfe nemaju. Takodje treba znati da ima falsifikatora Deltinih racuna i papira koji na taj nacin hoce da povecaju cenu kola. Isto tako .odrzavan u Delti. moze da znaci da je samo jedan servis odradjen, a to jel` te nije odrzavanje. Sve se to moze proveriti.
Uvoz iz Italije cesto je meta pljuvanja, s jedne strane opravdanog jer u Italiji se ne vodi uredna servisna istorija kola i jer u proseku voze nesto ostrije od drugih. Ipak, predrasuda je da Italijani ne odrzavaju kola i da su aljkavi. Pogotovu je smesno kada mi to kazemo kod kojih je tehnicka kultura na vrlo niskom nivou. Uvesti Alfu iz Italije uopste nije losa stvar ako se moze .iskontrolisati ceo proces.. Nigde nema tako dobrih servisa za Alfe nego u Italiji i nigde nema toliko Alfi nego u Italiji. Zato ako imate nekog poznatog koji poznaje kola, ili ako mozete sami da odete i kupite Alfu u Italiji to moze biti dobar potez.
Kupovina u Nemackoj je najmanja rizicna ako se auto kupuje .naslepo., ali dobre 156 nisu tako jeftine u Nemackoj kao sto se misli. Neki minimum da auto necemu valja je oko 6000 evra.
Sto se tice drugih zemalja ima uvoza iz Holandije i Belgije, a ta kola su mahom sa ugradjenim gasom. Ja prezirem gas u Alfi, ali za ljude koji nemaju taj otpor prema gasu mozda to i nije losa solucija jer Alfe nisu stedise benzina.
Nakon svega, ipak bih prednost davao kolima koja su kupljena kod nas, kod ovlascenog dilera.
Kod nas na placevima polovnjaka situacija je uglavnom vrlo losa. To su mahom kola koja na Zapadu niko nije hteo. Uostalom, sta mislite kakva je 156-ica koja kod nas kosta 6000-7000 evra...da li ste se zapitali koliko je taj auto placen plus neko treba da zaradi nesto na njemu ovde...Mislim da ovde u klubu i forumu Alfista treba da sirimo pristojnu tehnicku kulturu, a ne da pristajemo i podrzavamo .balkanska poluresenja s koca i konopca. i zbog toga ne treba ohrabrivati ljude da kupuju .krseve u najavi.. Kupovina takvih kola samo ce povecati broj nezadovoljnih korisnika Alfe, pa ce se zbog toga siriti prica kako su to losa i nekvalitetna vozila. Bar mi ovde treba da imamo stroze kriterijume za dobro Alfista.
Odlucili ste odakle cete nabaviti 156 i sada ostaje da se izabere dobar primerak. Za pocetak gledajte da je auto presao sto manje km. To bi, po meni, trebalo da bude primarna stvar kada se kupuje Alfa. Da ne bude zabune Alfe mogu da prdju dosta kilometara, ali pre svega ako su uredno odrzavane i da ih je vozio sto manji broj razlicitih ljudi. Normalno, kilometraza moze da se steluje, ali uvek se moze naci neki primerak gde se to moze znati - bilo zato sto je odrzavan sve vreme ovde, ili zato sto znate auto od ranije ili ga neko drugi zna (ako je auto u inostranstvu). Ako ne mozete to znati, onda se gledaju neke stvari koje mogu pokazati da li je auto puno presao.
Alfa 156 je prilicno zahvalan auto da se gleda da li je limarija ostecena i prilicno nezahvalna za one koji hoce nesto da sakriju. Ona je izvajana sa puno dizajnerskih detalja, krivina, nabora tako da je tesko sve to .ispeglati. u slucaju havarije. Dobro pogledajte spojeve branika, haube i krila. Ako je auto udaran vrlo tesko ce svi ti spojevi izgledati kao fabricki - uvek ce postojati naki zazor. Fabricke natpise pozadi vrlo je tesko namestiti na prvobitnom mestu, pa ako nisu tu ili stoje nekako kako ne treba to je dobra indikacija da je auto farban otpozadi, a samim tim najverovatnije udaran. Pored toga treba obrattiti paznju da li se poklapaju oznake na svim staklima i farovima.
Unutrasnjost 156 dok ne upalite motor nece vam mnogo reci da li je auto presao mnogo posto su ti delovi uglavnom u ok stanju i posle nekoliko godina - sedista, dugmici, pokazivaci, itd...Unutra ima vise nivoa opreme - plastika, koza, drvo, karbon look. Kozna sedista su izvanrednog kvaliteta i postoje dve vrste. Drvene aplikacije mogu biti od plastike i od pravog drveta. ovo drugo je relativno retka pojava. Enterijer je znatno unapredjen od Giugaro restylinga. GTA verzija ima posebna sedista, kao i multifunkcionalni display na sredini konzole koji je posle usvojen i kod svih drugih restilizovanih 156-ica.
Sto se tice motora ne zna se koji je bolji i sa svakim necete pogresiti. Twin Spark ima problem sa varijatorom koji je ovde nasiroko obradjen. Uglavnom rezime je - nista strasno, ali nervira. Pored toga treba ponekad ocistiti leptir usisa, o cemu je ovde isto raspravljano. 1.6 ide vrlo solidno, 1.8 izvanredno, 2.0 malo bolje od njega, ali sa mnogo vise lakoce i ubedljivosti. 2.0 trosi oko 12-14 litara, slabije varijante za 1-1,5 manje u proseku. 2.0 se smatra najuravnotezenijom i najuspelijom varijantom. 2.5 V6 je stepenica iznad sa izvanrednim perfomansama, 6 brzinskim menjacem i elektronskom komandom gasa, ali trosi i do 18 litara po gradu. Pored toga radi se vecnoj masini koja se tesko kvari. GTA je nesto opet posebno, njegova potrosnja krece se do 20 litara, ali ko uopste u Alfi 156 GTA o tome vodi racuna. Radi se o bolidu na 4 tocka koji je mozda i suvise fina masina za ovdasnje podneblje. JTS motor je sjajan, ima bolji obrtni moment od TS, mada nema takoi lep zvuk. S obzirom da se radi o motoru sa dir.ubrizgavanjem benzina treba ispitati kako se ponasa u duzoj eksploataciji sa ovdasnjim losim benzinom. O JTD verzijama koje su isto za svaku pohvalu napisace Brabus & Co. Uopste sa motorima u 156 ne bi trebalo da bude puno problema samo se treba drzati servisnih intervala i sipati propisane tecnosti. Tu ne sme da bude improvizacija.
Oko manuelnih menjaca i kocnica takodje ne bi trebalo da bude problema. Selespeed menjace na kolima koja su puno presla treba izbegavati kod nas jer ako krenu da zezaju nesto vezano za elektroniku mozete samo da placete. Ako kupite 156 GTA treba proveriti da li su vam napred diskovi od 305mm ili 330mm. Ako su od 305 odmah ih treba zameniti sa 330mm. Alfa je to sama menjala tokom redovnih servisa, ali se jos ponegde moze naci primerak sa manjim promerom koji je nedovoljan i izaziva pregravanja i hiper ubrzano trosenje plocica.
Elektronika moze biti problem. On se cesto istice u zapadnoj stampi, mada kako su mi rekli u Delti ti problemi nisu kod nas toliko izrazeni kao neki drugi problemi koji opet nisu izrazeni u inostrantvu. Uglavnom stara prica sa italijanskim kolima - paljenje i gasenje lampica na instrument tabli bezveze, lazno paljenje abs senzora, otkazivanje nekih eletronskih sklopova. Verzije do kraja 2000 godine su podesene da se klima uvek pali sa paljenjem motora, ali to se u instruction manualu moze resetovati. Uopste, verzije od kraja 2000. godione su znatno (spolja neprimetno)unapredjene, kao i restilizovana Giugaro 156 od 2003. koja je kvalitativno na jos visem nivou. Koliko sam shvatio iz tudjih iskustava i saveta autoelektricara, nije dobro Alfe voziti sa losim akumulatorom jer to moze da izazove vezane probleme sa elektrikom.
Stvar koja izaziva kod nas najvise problema je donji postroj. Alfa je koncipirala za 156 multilink ogibljenje koje je napredno i omogucava sjajno ponasanje na putu. Ali, to je napravljeno za neke druge zemlje u kojima nema rupcaga na svakom koraku. Znaci, kod nas cesto odlaze selen blokovi, viljuske, gumice u ramenima, balans stangla...kada se auto proba vrlo je bitno da se oslusne da li nesto cvili, lupa ili skripi dole. Svaki ljubitelj Alfe 156 zna sta koji zvuk znaci

. Srecom, pa ti delovi i nisu toliko skupi. Vezano s tim je i kontrola trapova. Nailazio sam na ljude koji nikako ne mogu da rese problem stelovanja trapova i onda krene drvlje i kamenenje na Alfu. Radi se o tome da oni voze zapusten auto u kome su lezista trapova u takvom stanju da se ne mogu vise dovesti na fabricke norme. Trapove treba redovno kontrolisati. Veliki tockovi i felne su lepi, ali oni samo gore navedeno mogu da pogorsaju, tako da tu treba naci neki kompromis. Inace, 156 se prodavao sa tzv. Sport Paketom 1,2 i 3. On se mogao naruciti i kod Delte. SP3 je imao 16. felne, zavesice, Bilstein amortizere, Eibach opruge i jos neke detalje u unutrasnjosti auta. Taj paket dosta unapredjuje ponasanje na putu, ali cini voznju malo neudobnijom. Ja bih licno mnogo voleo da na mom autu to imam. Takodje, kupci kola koja su kupili sasvim uredan auto (recimo u Nemackoj) koji je presao 200000 km (uglavnom na izvanrednim auto putevima) i na kojem je sve utegnuto i nista ne skripi, cijuce moraju da znaju da ta kola ako se ne vodi dosta racuna odjedanput pocnu da prave velike probleme sa donjem postroju na nasim putevima.
Od ostalih eventualnih problema u inostranoj stampi sam vidjao da se tu i tamo desavlo prodiranje vode u kabinu u ranijim godistima.
Da ne zaboravim da obavezno dobijete oba kod kljuca kad kupujete auto.
O servisima i delovima ima posebnih diskusija ovde na forumu - dobro je 156 odrzavati u servisima koji imaju dijagnostiku jer je to savremen auto.
Verovatno sam nesto zaboravio, pa cu dopuniti kasnije...