Giotto Bizzarrini

Bertone, Bizzarrini, Cizeta, De Tomaso, Pagani itd...
Sa
Sasha
Drug Član
Drug Član

Giotto Bizzarrini

Sub Nov 22, 2008 4:58 pm

Kada bi bilo istorijske pravde onda bi covek o kome ovde pisem stajao u istoriji automobilizma rame uz rame sa Enzo Ferrarijem ili Ferry Porscheom. Ipak u zivotu je potrebno nesto vise od ciste genijalnosti da bi covek postao slavan, a te stvari se najcesce ne poklapaju u potpunosti. Ipak, kada Giotto Bizzarrini podvuce crtu ispod svojih dela, moze sebi da kaze da je napravio nekoliko velicanstvenih stvari. Uostalom, da li covek sa takvim imenom i prezimenom moze uopste da se bavi necim obicnim, da bude opstinski sluzbenik recimo. Njegovo ime i prezime u najkracem ponajbolje opisuju njegova dela – umetnost i osobenost. Jedino je steta,sto samo malo bolje upuceni ljubitelji automobile I automobilizma znaje nesto vise o ovom velikom coveku.
Bizzarrini je rodjen u malom mestu Quercianella blizu Livorna u Toskani 1926. Otac mu je bio bogati zemljoposednik, a familija cenjena u Toskani. Njegov deda, istog imena, radio je zajedno sa Markonijem na izradi radia. Jos u mladosti pokazao je veliku dozu samostalnosti, hrabrosti, sposobnosti da se snadje u problematicnim situacijama, ali veliki temperament i sarkazam. Bio je jak na recima i ubedljiv govornik.
Da bi diplomirao na Univerzitetu u Pizi, Bizzarrini je konstruisao ceo automobil za svoju diplomsku tezu. Kratko je radio kao profesor da bi se ubrzo nasao u Alfa Romeu kao test vozac u eksperimentalnom odeljenju, 1954.

Dani u Alfa Romeu.

Ubrzo se videlo da Bizzarrini daleko nadmasuje svojim znanjem i talentima svoj tadasnji posao. Sa njegovim inzenjerijskim obrazovanjem i sposobnoscu da slusa i oseti probleme pre nego sto se oni dese i naprave neku stetu, brzo je napredovao i zadobio postovanje, te brzo avanzovanje u poslu. Radio je kod cuvenog ing. Nicolisa na razvoju donjeg postroja za Alfu Giulietta, automobil koji je promenio imidz Alfa Romea, i od automobilske ezoterije, napravio fabriku koja je prodavala puno vozila. Giulietta je donela mnogo novca Alfa Romeu I omogucila dalji uspesan razvoj ove cuvene marke.
Bizzarrini je bio u Alfi Nekoliko godina, kada je cuo da je jedan od test vozaca Ferrarija poginuo. Mladi Giotto je preko nekih poznanika uspeo da zakaze intervju kod Enza Ferrarija. Primljen je 1957. godine

Zlatne godine u Ferrariju

Munjevito je napredovao i vec sledece godine postao sef Kontrole i Testova za Proizvodnju, a vrlo ubrzo Kontrole i Razvoja za Eksperimentalna, Sportska i GT vozila. Ubrzo je postao Glavni Inzenjer, prakticno covek broj 2 u firmi i na toj poziciji ostao 5 godina. Istovremeno je radio samostalno na razvoju I kao dizajner razlicitih modela. Modeli koji su imali njegov upecatljiv uticaj na tehnicki razvoj I dizajn bili su 250 GT 2+2, cuvena Testarossa kao I 3l motor za nju I legendarni 250 GT SWB.

GTO

Najveci izazov za Ferrari u to vreme bila je pojava Jaguara E-Type koji bio jedno vreme nepobediv na trkama. 250 GT SWB je bio izvanredan trkacki automobil, ali je imao losu aerodinamiku. Ferrari je zahtevao da se napravi potpuno nov auto koji ce pobedjivati Jaguare. Odluceno je da ceo projekat void eksperimentalno odeljenje. Bizzarrini je okupio ekipicu od cetvoro poverljivih ljudi i pokrenuo projekat. Kao osnova uzet je Ferrari 250 GT SWB. Prototip na kojem su radili bio je tzv. 250 Sperimentale I taj primerak postoji I danas. Ubrzo je rezultat izisao na videlo – bio je to Ferrari 250 GTO, jedan od najuspesnijih trkackih automobila u istoriji (verovatno uz Porsche 917 najuspesniji) I poslednje uspesno Ferrarijevo trkacko vozilo sa prednjim motorom. Nizak prednji deo I produzena hauba drasticno su smanjili podizanje prednjeg dela pri velikim brzinama, a Bizzarrini je po prvi put primenio nesto sto se I danas koristi kod vrhunskih GT automobile sa motorom napred – pomerio je motor unazad I dobio mnogo bolji raspored tezine. Rezultat piiiip fantastican. Poznato je da fabricka ekipa Ferrarija nije izgubila nijednu trku sa GTO, a I “privatnici” su uglavnom pobedjivali s njim. Ferrari GTO se danas oficijelno smatra umetnickim delom, izlaze u muzejima savremene umetnosti i smatra se najskupljom posleratnom klasikom na aukcijama.

Dramatican rastanak sa Ferrarijem

Trke su bile dosadne. Jedino je AC Cobra 427 na sporim stazama mogla donekle parirati GTO. Carrol Shelby konstruisao je Cobru Daytonu,automobil zestoko prozet “duhom GTO”. Medjutim, ni on nije uspevao da prekine pobednicki niz Ferrarija. Bizzarrini je isao dalje I konstruisao prvi trkacki Ferrari sa motorom pozadi, u sredini – 250 LM, potpuno revolucionarni automobil. Medjutim, Enzo Ferrari, veliki covek cudljivog karaktera iznenada je odlucio je da reorganizuje glavne inzenjere u Ferrariju. Petoro glavnih inzenjera na celu sa Bizzarrinijem je otislo iz firme posle celonocnog ubedjivanja sa Ferrarijem. U automobilskoj istoriji ovaj rastanak poznat je kao “noc dugih nozeva” ili “noc odlaska”

Iso Rivolta, deo I

U Italiji tog vremena postojali su mnogi ambiciozni, bogati zanesenjaci koji su voleli sportska kola I nisu zalili novca da se bave njima. Jedan od njih je bio je Renzo Rivolta, vrlo uspesni proizvodjac rashladnih uredjaja. Imao je njuh da napravi novac, bio je jako sujetan covek, ali sarmantan na neki nacin. Bio je osnivac firme Iso I kao I svakidrugi osnivac firme koja pravi sportska kola hteo da napravi “najbolja sportska kola koja postoje”. Rivolta je pre toga postavio firmu na noge uspesnim projektom Isetta, smesnim gradskim automobilcicem ciju je licencu za skupe pare prodao BMW. U pricu sa luksuznim GT kolima usao je zajedno sa Englezom John Gordonom, te su napravili prototip Gordon GT. Rivolta je pozvao Bizzarrinija da provoza kola I da misljenje o njemu. Bizzarrini je bio nezadovoljan kolima I to nije krio. Jedino sto ga je odusevilo bio je Corvettov motor u Gordonu GT. Bizzarrini je dugo vremena bio pravi postovalac americkog agregata. U kasnijim intervjuima govorio je kako je tada prvi put vozio Corvettov motor I bio odusevljen istom snagom kao I Ferrari motori, ali sa brzim odzivom na gasu. Bizzarrinijevi saveti bili su odlucujuci da Rivolta raskine saradnju sa neposlovnim Gordonom koji je nastavio svojim putem I njegov automobile je poznat gao Gordon Keeble GT, a Bizzarrini je bi zaduzen da projekat Iso Rivolta GT dovede do kraja. I Gordon Keeble I Iso Rivolta GT imali su istu karoseriju koju je dizajnirao Giugiaro, u svom poznatom dopdaljivom stilu. Rivolta I Bizzarrini su odmah na pocetku imali razlicita misljenja oko sasije. Bizzarrini, kome je glavni lajtmotiv za bavljenje automobilima bio auto sport hteo je da napravi cevnu sasiju da biautobio laksi, ali Rivolta je smatrao da je to skupo resenje I da treba napraviti celicnu platformu I monokok sasiju jer je imao nameru da se automobile masovnije producira. Gazdino je bilo zadnje, I Bizzarrini je napravio vrlo komplikovanu platformu jeftinu za produkciju, alii vrlo cvrstu. Iso Rivolta GT je bio uspesan auto I prodat u 799 primeraka I doneo novac firmi za dalje projekte. Posto je napravio Rivoltu GT projektni zadatak Bizzarrinija bio je zavrsen I on se okrenuo svojoj konslutantskoj firmi zbog novih projekata koji su stizali. Ali,tunije bio krajnjegove saradnje sa Rivoltom kojije ipak ostao njegov najdugovecniji partneri, a Rivoltini potomci I dan danas odrzavaju dobre I prijateljske odnose sa starim Bizzarrinijem

Lamborghini V12 I ostale stvari…

1963. Bizzarrini je sa Campagnolom razvio sisitem disk kocnica koje je ova cuvena firma kasnije prodavala drugom proizvodjacima, a pripremio je motor za ultra luksuzni mali GT, firme ASA. Motor je bio cudo tehnike – prakticno 1/3 Ferrarijevog motora, 1000ccm, 90ks, sa izuzetnom skupom izradom. Male ASA-e (“Ferrarina”) su danas pravi rariteti I jako trazeni na trzistu klasicnih kola.
Njegov sledeci ugovor je bio njegovo sledece remek delo. Jos jedan bogati I svojeglavi Italijan je hteo da se ukljuci u trku za proizvodjaca najboljeg sportskog automobila. Ferruccio Lamborghini – proizvodjac traktora…Vec je legendarna njegova prica kako se posvadjao sa Enzo Ferrarijem kada mu se pozalio na nedostatke u njegovom skupo placenom novom Ferrariju, a Commendatore ga je hladno izbacio iz kancelarije sa porukom da “ako mu ne valja Ferrari neka napravi svoj auto ako zna”. Sujetnom Lamborghiniju je provrila krv i resio da tako I uradi.
Pozvao je Bizzarrinija I instrukcija je bila jasna: napraviti najbolji V12 motor koji postoji, minimum 3000ccm, 350 ks, za svaku sledecu konjsku snagu koju izvuce Bizzarrini ce biti dodatno placen…Posle 4 meseca Bizzarrini je predstavio Lamborghiniju svoje remek delo – 3,5l, potpuno aluminijumski motor, dve bregaste osovine po cilindarskom redu (to tada Ferrari nije imao), 6 dvostrukih Weber karburatora, kompresija 9,5:1 I fantasticnih 360-370ks pri 8000-9000 o/min. Dakle preko 100ks po litru, pre vise od 40 godina…sta reci…Taj motor je ostao uz poboljsanja do dan danas u produkciji, a poslednja evolucija se nalazi u Murcielagu, doduse sada sa 6l radne zapremine. Bizzarrinijebio bogato placen za svoj rad I mogao je da se okrene novim projektima. Treba dodati da je izvorni Bizzarrinijev motor imao previse divlju prirodu pa su ga tada relativno anonimni, a posle legendarni konstruktori Formule 1 Paolo Stanzani I Giampaolo Dallara malo pripitomili, smanjili snagu na 350ks pri manjem broju obrtaja…ali to je neka druga prica koju cemo mozda drugi put ispricati…

Iso Rivolta, 2. deo

Renzo Rivolta shvatio je da Bizzarrini poseduje neslucena znanja I talenat I pozvao ga je, ovaj put za stalno, da razviju sledeci model. Mamac kojim je uspeo da ga nagovori bila je dozvola da paralelno sa razvojem novog luksuznog GT automobile moze da razvija trkacku verziju istog modela. Luksuzna verzija zvala se A3/L I za nju je saradjivao sa glavnim Bertoneovim dizajnerom Giugiarom, a trkacku verziju A3/C je razvijao je sam u svojoj radionici u Livornu.
Automobili su bili gotovi za Torinski salon automobila 1963.godine. A3/L, kasnije poznat kao Iso Grifo, bio je zvezda salona. Bizzarrini je pokazao I svoj A3/C, ali nije imao vremena da ofarba prototip, pa je automobil bio pokazan u sirovom aluminijumskom izdanju. Karoseriju je razvio sa svojim starim saradnikom iz Ferrarija Pierrom Drogom,jos jednim za siru javnost nepoznatim genijalnim karoseristom koji zasluzuje mnogo vece proucavanje. Unutrasnjost A3/C je bila spartanska, pogotovo poredeci sa luksuznim Grifom.
A3/C imao je Corvettov motor, smesten toliko unazad da su neki zahvati na motoru morali da se rade iz vozacke kabine! Bio je to zapravo prvi automobil sa motorom napred u sredini! Takodje, imao je skraceno medjuosovnisko rastojanje u odnosu na Grifo, I umesto centralnog tanka za gorivo,imao je 3(!) mala tanka radi boljeg rasporeda tezine. Vozne osobine A3/C su bile izvanredne, raspored tezine bio je 50:50! Motor koji je kod Grifa imao 365ks, zahvaljujuci inovativnom izduvnom sistemu I Weber 45 DCOE karburatorima narastao usnazi na 405ks pri 5400o/min.
Prodaja Grifa isla je odlicno, on je bio pravi epitom italijanskog GT automobila tog vreman I verovatno je jedini italijanski GT automobil kome se nije prebacivalo sto nema svoj originalni motor (a to je bio cest slucaj u to vreme). Spadao je u najbrze automobile svog vremena (u testovima izmedju 260 I 270km/h) I proizvodio se do 1974. godine, sve do propasti fabrike. U finalnoj verziji imao je monstruozni Big Block motor od 7litara I 420ks.
Osokoljen tim pocetnim uspesima, Rivolta je odobrio da se A3/C pravi u ogranicenoj seriji I dao je pocetni budzet za trke. 1964. A3/C pobedio je u Le Mansu, u svojoj klasi. 1965, postignut je isto uspeh, ali je vec tada Rivolta “zavrnuo slavinu” – Iso je dao delove, karoserije I nesto novca. Uspeh na Le Mansu 1965. (pobeda usvojoj klasi I 9. u generalnom plasmanu) postignut je pre svega genijalnoscu Bizzarrinija da organizuje tim sa skromnim sredstvima. Posle toga opet se prekida saradnja sa Rivoltom I Bizzarrini resava da krene sam sa svojom produkcijom. Hteo da je da odsanja svoje snove, a te snove pojacavala mu je javnost I kolege iz drugih timova koji su A3/C nazvali “novi GTO”. A3/C je bio ubedljivo najbrzi trkacki GT automobil tog vremena. Ukupno 29 A3/C napravljeno je pod imenom Iso, od kojih je 5 imalo plasticnu karoseriju koju je napravio Pierro Drogo.

Bizzarrini automobili

Bizzarrini I Rivolta imali su komplikovan poslovni odnos I da bi se sto brze razdvojili Rivota je “isplatio” Bizzarrinija u gotovim karoserijama sto je odgovaralo Toskancu. Nakon kratkog sukoba oko imena kola, Bizzarrini je svoja kola nazvao 5300 GT ili Strada. Bizzarrini je uspeo da napravi 155 automobila. Tri primerka su napravljena u spider verziji. Ipak, konstrukcija kola I vodjenje fabrike su razlliciti poslovi. Bizzarrini nije imao dovoljnopocetnog kapitala, a nije se ni najbolje snalazio u mendzmentu. Naftna kriza mu takodje nije isla na ruku. Mnoge fabrike I radionice ekskluzivnih automobile su prestale sa radom, izmedju ostalog I Iso. Temperamentan kakav je uvek bio, nije hteo da pravi kompromise u kvalitetu vozila, tako da je morao da zatvori kapije svog malog pogona u Livornu, 1968. godine. U poslednjim godinama pored skupih GT vozila pravio je I jeftinije verzije sportskih automobile baziranih na Opelovoj iliFiatovo mehanici. Bizzarrini automobili spadaju u vrhunsku ezoteriju koju je jako tesko naci na trzistu klasicnih kola. U vreme kada su pravljeni niko ih nije testirao, a ponosni vlasnici nisu dugo davali ni renomiranim casopisima o klasicnim automobilima da ih provozaju sve do nedavno, kada se o Bizzarriniju pocelo mnogo vise pisati. Vrhunac je bio kada je jedan 5300GT strada pobedio Peeble Beach Concourse de Elegance, 1998, najrenomiranijem skupu klasika u svetu. Za restauraciju tog konkretnog primerka vlasnik je konslutovao licno Bizzarrinija. Oni koji su provozali Stradu (luksuznu verziju) I GT bili su odusevljeni neverovatnom stabilnoscu kola, koja su I pri brzinama od 250km/h mogla da se voze potpuno opusteno. Preglednost je bila limitirana ekstremno niskom karoserijom.

Sta je bilo posle…

Bizzarrini je radio kao konslutant uglavnom sa GM I Opelom,japanskim firmama I Pinifarinom. Do skora je bio gostujuci predavac na Rimskom tehnickom fakultetu gde je pomagao studentima na njihovim projektima. Normalno, radio je I ekskluzivne projekte po narudzbini. Za jednog americkog milionera je 1991. konstruisao super kupe na bazi Ferrarija Testarosse, model se zvao BZ-2001. Automobil je imao je fantasticne perfomanse. Jedna grupa zaljubljenika 1989. obnovila je ime Bizzarrini I pod tim imenom su mladi dizajneri nastupali na sajmovima, pokusavajuci da ih poznate firme zapaze. Bizzarrini u pocetku nije bio voljan da saradjuje, ali je posle uzeo ucesca na ovom korisnom projektu. Pre dve godine firma VGM Motors otkupila je prava na brand Bizzarrini I predstavila model GTS koji se bazira stilski na starim Bizzarrini Strada/GT vozilima. Dizajn je uradio Giugiaro, a motor je u pocetku trebalo da bude Alpina-BMW, alise je u medjuvremenu na osnovu Renault, Bizzarrini razvio svoj agregat od 4,1 lite I 550ks pri 10000o/min! Sta ce biti sa ovim projektom neizvesno je, ali za sada sve ide u dobromsmeru. VGM Motors planira godisnju produkciju do 15 vozila poceni od okopola miliona evra.
Za prave zaljubljenike u italijanska sportska kola obavezna je poseta malom muzeju u Livornu napravljen u okviru starih pogona Bizzarrinija gde se nalazi puno vrednih primeraka I prototipova ovog istinskog genija.

By starac vujadin
Sa
Sasha
Drug Član
Drug Član

Re: Giotto Bizzarrini

Sub Nov 22, 2008 5:02 pm

Slika
Slika
Slika
Korisnikov avatar
Blade
Drug Član
Drug Član
Contact:
Garaža: Alfa Romeo 156 TI (Chadjava)
Alfa Romeo 156 V6 SP2 '02
Alfa Romeo 33 Veloce `88
Alfa Romeo 33 Permanent 4
Alfa Romeo 166 3.2
Ex: Alfa Romeo 33 S2 QV `89 part car
Ex: Alfa Romeo 156 2.5 V6 SP3 '01
Ex: Alfa Romeo 33 S3 part car
Ex: Alfa Romeo 33 S2 1.7 QV part car
Ex: 33 S1 1.3
Lokacija: Zemun
Lokacija: Zemun
Postovi: 1841
Pridružio se: Pet Nov 21, 2008 2:14 am

Re: Giotto Bizzarrini

Ned Nov 23, 2008 4:06 pm

Evo jos neka slikica
Slika

Ovde na slici gore levo ima i neke exkluzive :yahoo:
Slika

Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Jednom alfa uvek alfa !!!
Prva. druga serija 33 1.7 Veloce
Druga. treca serija 33 Permanent 4
Treca. Macchina bella 1.9 16v
Četvrta. 156 V6 Sp2 ili TI work in progress
Peta. 166 FL 3.2
Gocy
Lokacija: Nish
Postovi: 290
Pridružio se: Čet Dec 25, 2008 7:37 pm

Re: Giotto Bizzarrini

Ned Mar 01, 2009 3:08 pm

A zbog cega AR Giulia TZ I i II (pogotovo II) mene pomalo podseca na 250 GTO i a3/c? Izgleda da su ovi "nasi" pomalo kopirali ili sta vec?
Anything's possible.
Keep thinking ! ! !
Achille Varzi
Garaža: vozila u vlasnistvu 1969-1972: Alfa Romeo Giulia Sprint 1600 GTA (Autodelta),
Alfa Romeo 1300 Junior GTA (Autodelta), Alfa Romeo 1750 GTAm (Autodelta), Shelby American AC 427 S/C Ford Cobra, + FIAT Dino 2000 Spider i Alfa Romeo 2000 GTV za normalnu upotrebu. Danas, Porsche Cayman S
Lokacija: Italija
Postovi: 50
Pridružio se: Ned Maj 13, 2012 7:03 pm

Re: Giotto Bizzarrini

Sre Jan 09, 2013 9:55 pm

Komentar na Sashin tekst o Bizzarriniju.
U dve reci, sjajan esej, doprinos jos jednom od manje poznatih dzinova koji su svoja ostvarenja cesto ostavljali pod drugim imenima istoriji. Proslog leta, imao sam priliku da prvo vidim a potom i "probam" legendarnu Stradu, po mnogima najbolje konzervirani primerak u Evropi. Na osnovu jednog mog teksta o A3/C, vlasnik me je pozvao da mu pomognem oko eventualne prodaje automobila u Italiji /inace je znacajan kolekcionar u Austriji, 250 GTO, Cobra 289 FIA, A3/C, Aston Martin DB4,DB6... i jos dosta toga da opije zaljubljenike/, ubedjen u moje mogucnosti. Kako sam imao i druge poslovne obaveze, prihvatio sam poziv u posetu sa entuzijazmom, i nisam se prevario. Valjalo je u svakom pogledu. Automobil je po misljenju mojih italijanskih prijatelja koji su ukljuceni u trziste, precenjen /trazi se 500 000€/ i pored sjajno izvedene restauracije. U pitanju je racing verzija bez resene ventilacije cockpita i to otezava ponudu. Izaci negde sa kolima je neka vrsta pokretne saune, a vecina onih koji drese kesu na takvom nivou, zele i da budu vidjeni u svojim draguljima. Uspostavio sam lep odnos sa her A.W. i napravio poneku fotografiju. Kada to budem sredio, objavicu na forumu. Inace, tvoj tekst o Bizzarriniju me je prijatno iznenadio. Sadrzi manje-vise sve sto iko o njemu treba i moze da sazna. Jos jednom, bravo za tekst!

Povratak na “Ostali proizvođači”