5000 GT

Sa
Sasha
Drug Član
Drug Član

5000 GT

Sub Nov 22, 2008 4:56 pm

Automobil o kome pisem je nesto sasvim posebno. Nista na njemu nije obicno?nastao je pod posebnim okolnostima, sam nacin njegove izrade je bio potpuno neuobicajen, zatim imao je neuporedivu snagu i perfomanse sa svim sto se u to vreme kretalo drumovima (sem Ferrarija 400 Superamerica). Medjtim, za razliku od spomenutog Ferrarija nijedan Maserati 5000GT nije izgledao identicno. Svaki primerak (34 je napravljeno) je unikat za sebe. Po svom ekskluzivnom nacinu izrade on spada u onu ezoteriju kao sto su pre II svetskog rata bili Talbot Lago od Figonija I Falaska, Delahey i najskuplji modeli Bugattija, da spomenemo najcuvenija unikatna karoserijska remek dela. I na kraju?imao je posebnu klijentelu koja je bila ?krem kremova?. Svojevrsna mitologija i legendarne price koje su se raspredale o ovim kolima pojacavale su oreol neceg jako, jako posebnog. U danasnje vreme kada skoro svaka eminentna firma nudi supersportski model i kada njihove marketinske i prodajne sluzbe pokusavaju da od prodaje takvih automobile naprave nekakvu vestacku mitologiju, prica vezana za Maserati 5000GT izgleda kao da je zamislio neki vrlo vesti marketinski strucnjak sa temom ?kako prodati preskupu stvar snobovima?. Medjutim, u vreme Maseratija 5000GT takvi likovi nisu postojali, pa su se price pravile same od sebe i dobijale odredjeno mesto u istoriji automobilizma. Zato je prica o 5000GT i sve oko nje istinita i iskrena.

Iako je Maserati osvojio Svetski sampionat Formule 1, 1957. godine, u fabrici nisu bili potpuno zadovoljni jer nisu uspeli da osvoje Svetski GT sampionat. Mora se znati da u to vreme Formula 1 nije bila tehnoloski, marketinski niti u svim drugim vidovima toliko iznad ostalih trka kao sada, te da su i druge trke bile podjednako ili gotovo podjednako atraktivne i prestizne kao F1. Dakle, 1957. Maserati je vodio do poslednje trke u Venecueli, kada se desila serija nevidjenih pehova. Njihova tri automobile nisu stigla do cilja i to ih je kostalo titule,a dva od tri 450SS su bila unapred prodata, tako da je katastrofa bila jos veca.

1958. FIA je promenila pravila u Svetskom GT sampionatu. Maksimalna dozvoljena kubikaza svela se na 3 litra, tako da Maserati nije mogao vise da upotrebljava pobednicki V8 od 5 litara. Takodje u F1 doslo je do promena vezano za ubrizgavanje goriva, a Maserati u to vreme nije mogao da dozvoli sebi tolika ulaganja.
Vrlo los splet okolnosti ? promene pravila u trkama, gubitak dva prodata bolida, nedostatak predvidjenih bonusa za osvojen GT sampionat na koji su racunali u Maseratiju kao i veliki dug koji nisu mogli da naplate od argentinske vlade posle pada Perona, doveli su do teske i za svetski auto sport tragicne odluke da se Maserati povuce iz trka. Jedino sto je ostalo od trkackih aktivnosti bila je podrska privatnim timovima.

Medjutim, kako u zivotu obicno ?posle kise ? dolazi sunce?, Maserati je vrlo brzo napravio nekoliko uspesnih poteza i izvukao se iz kriticne situacije. Glavni uspeh je bio model 3500 GT koji je postigao svetski uspeh. Nekako u to vreme Glavni inzenjer Maseratija, Djulio Alfijeri je razmisljao sta da radi sa V8 blokovima koji su camili u fabrickom krugu, kad mu se iznenada ukazalo resenje.

Sah Reza Pahlavi, iranski vladar, ali i veliki automobilski entuzijasta i kolekcionar cesto je boravio u Evropi, posebno u Italiji upravo iz ?automobilskih razloga?. Voleo je Maseratije I cesto imao priliku da provoza neke od modela. 3500 GT mu se jako svideo, pogotovu kada ga je provozao Gvido Bertoki, fabricki test vozac. Medjutim, 3500GT nije bio dovoljno ekskluzivan za Saha, koji je u to vreme spadao medju najbogatije ljude sveta I on je zeleo nesto posebno?

Tokom posete u Livornu 1958. Sah je trazio sastanak sa vlasnikom Maseratija Omerom Orsijem i Djuliom Alfijerijem o konstrukciji specijalnog sportskog automobila. Moze se prakticno reci da je Sah Reza Pahlavi bio ?duhovni otac? modela 5000GT. Naime, on je u nekoj brosuri o 3500GT procitao nesto o ?penzionisanom? 450S trkackom bolidu I palo mu je na pamet da mu se napravi sportski auto sa tim motorom. Taj auto ce postati 5000GT, koji se u Maseratijevoj nomenklaturi zove Tipo 103.

Dogovor je pao i krenulo se u realizaciju projekta. 5000GT nije imao nikakvu planiranu produkciju vec se krenulo s tim da se uradi auto za Saha i eventualno proda jos koji primerak istog dizajna. Karoserijski deo prepusten je najboljoj radionici u to vreme ? Touring Superleggera. Firma koja je bila pionir u upotrebi aluminijuma, ciji su standardi u izradi tek prakticno nedavno dostignuti. Touring je za sve karoseriste tog vremena predstavljao uzor u kvalitetu i prilazu poslu. Medjutim, mozda je ta ?preterana? posvecenost detaljima I nespremnost za kompromise u kavlitetu dovela do toga da se Touring kasnije tokom godina ugasi, ali to je opet neka druga prica?Karoseriju koju se skrojili sigurno nije najlepsa, ali je radjena prema Sahovim zeljama, tako da u prednjem delu haube mozemo naci i orijentalne motive. Sam kvalitet je bio besprekoran, o cemu je govori i njegova velika tezina.

Slika

Maserati 5000GT by Touring


Sto se tice konstrukcionog dela, Djulio Alfieri je smatrao da je bolje da modifikuje i ucvrsti sasiju 3500GT nego da to radi sa trkackim 450S jer su sve komponente 3500GT bile testirane i dokazane u ulicnoj upotrebi. Kada je Sah dobio svoj primerak (103.002), slican model, varijanta ?Persijski Sah? kupio je Bazil Rid, Juznoafricki biznismen i vlasnik trkacke piste u Kijalamiju. Prva dva primerka su I najcenjenija jer se razlikuju od ostalih?

Cenjeniji su od ostalih jer je u njima prakticno identican motor kao u 450S trkacu. Jedina modifikacija je bila smanjenje kompresije sa 9,5:1 na 8,5:1 i povecanje zapremine za 500m3. Snaga je umesto 400ks/7200rpm kao na 450S bila 340ks/5500rpm. Kasniji primerci 5000GT imali su motore modifikovane tako da budu blazeg karaktera, podesniji za ulicnu upotrebu. Veliki Weber karburatori zu zamenjeni Lukasovim indirektnim ubrizgavanjem goriva, a bregaste osovine vise nisu pogonili zupcanici vec lanac zbog manje buke. Snaga je smanjena na 325ks/5800 rpm. Umesto 4-brzinskog menjaca, stavljen je 5-stepeni.


Slika
remek delo...

Posto su prva dva primerka isporucena, proculo se da Maserati pravi nesto posebno za posebne ljude I naraslo je interesovanje bogatih i poznatih da oni nabave nesto tako. Sah je bio vrlo zadovoljan kolima i njegovi pozitivni utisci su sigurno pravili jos bolju reklamu za 5000GT. Touring je posle tri napravljena primerka odustao od dalje saradnje zbog preskupe produkcije, pa se ukazala prilika i drugim dizajnerima i karoseristima da naprave ?svoj? primerak 5000GT. U to vreme to je bila stvar vrhunskog prestiza kome ce Maserati poveriti izradu karoserije za njihov najeminetniji model.
Vlasnici 5000GT bili su neizbezni Aga Kan, Djovani Anjeli, americki sportista i milioner Brigs Kaningem, pripadnici Saudijske kraljevske porodice, glumac Stjuart Grendzer, Ferdinando Inocenti, kao i meksicki predsednik Mateos.

Najvise 5000GT napravio je, u to vreme relativno nepoznata radionica, Allemano (22 primerka. Njihov dizajn moze se reci je najprikladniji uobicajenom ukusu, pa je verovatno i to bio razlog sto je najcesce narucivan. Touring je napravio 3, Frua 3, Monterosa 2, Pininfarina 1, Ghia 1, Michelotti 1 i Bertone 1. Bertoneov primerak, koji je ujedno i poslednji Maserati 5000GT dizajnirao je mladi Guigaro i smatra se najlepsim primerkom.

Malo je novinara imalo priliku da provoza ovaj raritet, ali jedan od retkih sreckovica u ono vreme bio je Hans Tanner koga je Guido Bertocchi vozio brzinom od 270km/h i 277 km/h. Pre par godina vozen je restauriran Allemanov primerak...U principu auto je bio jako mocan, brz, fantasticnog zvuka, ali za danasnje pojmove tezak. Imao je za to vreme mamutskih 1600kg, ali mu to nije smetalo da ide tolikom brzinom i da do stotke stigne za oko 6,5 sekundi. Kao sto rekoh, u to vreme to je bilo vise nego impresivno, pa cak ni kasniji cuveni modeli Maseratija sa V8 motorom nisu imali nista bolje perfomanse.

Maserai 5000GT ce dobiti svog naslednika u bliskoj buducnosti jer ce sledeci vrhunski kupe iz Maseratija nositi isto ime. Nadamo se da ce biti dostojan svog pretka.

Slika
Michelotti

Slika
Frua

Slika
Pininfarina

Slika
Allemano

Slika
...i njegova unutrasnjost

Slika
Monterosa

Slika
Ghia

Slika
Bertone

Slika
...i njegova unutrasnjost

By starac vujadin
Korisnikov avatar
HEMI 426
Garaža: Ford Focus 2.0 Ghia
Lokacija: Novi Sad
Lokacija: Novi Sad
Postovi: 387
Pridružio se: Čet Nov 20, 2008 5:59 pm

Re: 5000 GT

Uto Mar 24, 2009 12:09 pm

svaka cast na textu!
5000 GT je personifikacija italijanskog GTa najvise klase, a nigde nije mogla da se nadje definitivna istorija na srpskom, do sad! :wave:
Korisnikov avatar
starac vujadin
Contact:
Garaža: Laguna Coupe, Smart
Lokacija: Stari grad
Lokacija: Stari grad
Postovi: 4319
Pridružio se: Čet Nov 20, 2008 6:27 pm

Re: 5000 GT

Uto Mar 24, 2009 3:20 pm

Ima tu jos par pikanterija koje nisam spomenuo da ne bih razvlacio pricu.
Acqua-Olio-Benzina
Korisnikov avatar
Mique
Contact:
Garaža: Mercedes GL500 4Matic
Audi TT Quattro
Lokacija: Beograd
Lokacija: Beograd - Žarkovo
Postovi: 2342
Pridružio se: Pet Nov 21, 2008 9:09 am

Re: 5000 GT

Uto Mar 24, 2009 7:17 pm

Svaki kometar na ovakvo remek-delo je suvisan :good: :good: :good:
Postoje 2 vrste telefona : Nokia i ostali
Postoje 2 vrste konzola : Sony i ostali
Postoje 2 vrste automobila : Alfa i ostali
Korisnikov avatar
alaza
Garaža: ex AR 166 2.4 jtd 2005.g.,
ex AR 155 2.0 16v Super '98,
ex AR 155 1.7ts '94,
ex AR 164 2.0ts '89,
ex AR 164 2.0ts '91,
ex AR 164 2.5td Super '96,
ex AR 164 2.0tb Super '96,
ex AR 164 2.0ts Super '98.
Lokacija: Pecinci
Postovi: 1147
Pridružio se: Uto Jan 20, 2009 11:01 pm

Re: 5000 GT

Sre Mar 17, 2010 11:38 pm

Da. marka koja je iskljucivo radjena za klijentelu poput Sofije Loren, arapskih seika i njima slicnih, marka koja je pokazivala statusni simbol u drustvu, za razliku od ostlih italijanskih proizvodjaca, cista prefinjenost. Italijanski odgovor na engleski aston martin.
Tija bakcili, svi gi ja potepam,znaš kako? Prvo si progutam jednu kocku šeker,pa se oni svi navadu na njojzi. Ondak si popijem 'ednu jaku crnu kavu da gi zaćoravim, pa kad si ne znaju kude će,tage si popijem 'ednu ljutu rakiju te gi potepam svi.
Korisnikov avatar
branimir_
Garaža: Alfa 156 berlina TS 2.0 Selespeed
Lokacija: banja luka
Postovi: 126
Pridružio se: Uto Jan 12, 2010 2:43 pm

Re: 5000 GT

Čet Mar 18, 2010 12:04 am

starac vujadin napisao:Ima tu jos par pikanterija koje nisam spomenuo da ne bih razvlacio pricu.
Dobro, daj sad te pikanterije!

Povratak na “Maserati”