Gaga napisao:Pošto vidim da još uvek ima nekih nedoumica oko novih tablica, evo malo više tehničkih detalja o novim tablicama.
Bilo je dosta polemike u poslednjih godinu-dve oko toga, kakve će tablice biti, zašto baš tih dimenzija, zašto baš takav oblik slova i brojeva, zašto mora ćirilična mala oznaka grada, zašto taj grb, zašto ovo, zašto ono, tablice iz stranih zemalja su lepše (po nekima je uvek sve strano lepše !!!), a koliko ljudi toliko ukusa, uvek bilo i biće, ali sad nećemo više o tome.
Slike novih tablica koje objavljujem su slike koje su snimili momci iz redakcije časopisa za automobilizam, kad su pravili reportažu u Kovnici novca i te slike su pod autorskim pravom i zato na svakoj ima tkz. zaštitni "vodeni žig" naziva časopisa. Ja sam u tom časopisu novinar-saradnik (nisam tu stalno zaposlen) i u redakciji smo se dogovorili da napišem nešto o novim tablicama.
Svima je već poznato da su nove tablice rađene po tkz. Evropskom standardu, gde je tačno propisana njihova dimenzija (550 h 110 mm), dimenzija plavog vertikalnog polja, visina slova i brojeva,...Oblik slova i brojeva ili kako neki kažu "font", na našim tablicama su zajednički oblikovali ZIN (Zavod za izradu novčanica) i MUP. "Font" je specijalno oblikovan i nije korišćen ni jedan do sad postojeći "font" tablica zemalja koje već imaju ovakve tablice. Namera ove dve ustanove, koje su oblikovale nove tablice, je bila da donekle asocira na već postojeće tablice (sličan "font"), a da se pri tom ispoštuju svi standardi takozvane evropske zajednice ili ti unije:
- to je već spomenuta dimenzija istih,
- povećanje broja registracionih kombinacija,
- da tablica bude lako mašinski čitljive od raznih kamera-čitača na naplatnim rampama na autoputevima, a između ostalog, koristiće se i za automatsko registrovanje prekršaja i prosleđivanje kazne na kućnu adresu vlasnika vozila,
Najuočljivija tj. najupečatljivija karakteristika novih tablica je broj nula, a jasno se razlikuje od slova O, kosi zarezi. Takođe novina je i to, da sad ima ukupno 74 registracionih područja.
Ima tri oblika-veličine tablica, pravougaone i četvrtaste za automobile i četvrtaste za motorcikle i skutere. Od skoro je usvojeno rešenje i za tablice za traktore i motokultivatore i te tablice će biti četvrtaste i zelene boje, kao i do sada. Za mopede tablice će biti žute boje, za automobile, autobuse, komercijalna vozila će biti bele boje, za policijska i vatrogasna vozila tablice će biti kao i dosada plave boje, a crvene tablice će biti za vozila koja ne ispunjavaju propisane uslove u pogledu svojih dimenzija i mase.
Za diplomatsko-konzularna predstavništva (A), kao i strane misije u Srbiji (M), boja tablica će od sada biti crna sa žutim slovima i brojevima. Tablice stranih predstavništava u Srbiji (E), odomaćen naziv "ekonomske" i tablice predstavništava stranih novinskih kuća (P) će biti žute boje sa crnim slovima i brojevima. Carinske tablice tj. "registrovan privremeno" - RP) će biti bele boje sa karakterističnom vertikalnom žutom poljem gde je utisnuto "RP".
Bez obzira o kojoj tablici je reč i za koje vozilo, svaka će imati (ima) u donjem desnom uglu svoj serijski broj. Po ovom broju će se znati, koji radnik je proizveo koju tablicu, u kojoj smeni, u koliko časova, kog dana, a takođe ko ju je izdao u MUP-u.
Ove nove tablice dolaze inače iz tri različite fabrike u Srbiji. Prvi korak je taj što se u fabrici "Impol Seval - Valjaonica aluminijuma" u Sevojnu, tablice seku (štancuju) na odgovarajuću dimenziju i takve isporučuju u fabriku "Boja" u Somboru. To je "drugi korak" i tu se na tablice nanosi reflektujuća folija na kojoj su odštampani grb tj. ocila, plavo polje sa oznakom SRB i određeni zaštitni elementi koji se mogu videti pod uglom od 30 stepeni. Zaštitne elemente čine hologramska talasasta linija koja se prostire celom dužinom tablice, jednim delom po grbu tj. ocilima i oznake SRB. Treći korak je taj, gde se tablice isporučuju kao poluproizvod tj. prazne (blanko) Kovnici novca tj. ZIN-u u Beograd i tu se na mašini utiskuju brojevi i slova i serijski broj. Sa ovim je proces proizvodnje tablica završen.
Nove tablice su u pogledu upotrebljenih kvaliteta materijala i tehnologije u samom svetskom vrhu. Koristi se reflektujuća sedmoslojna folija firme "3M", a njen životni vek trajanja je sedam godina. Proizvođač je dao garanciju za svoj proizvod od sedam godina, da će biti jako čitljive, uočljive svih tih godina (ukoliko se fizički ne oštete). Iz tog razloga će se tablice menjati svakih sedam godina, a ne iz razloga nedostatka kombinacija. Nove tablice imaju nekoliko stepeni zaštite, tako da ih je nemoguće falsifikovati, obrisati nekom hemikalijom brojeve ili slova, jedino ako se fizički oštete.
O ličnim tablicama sam napisao juče par redova, pa ne bih hteo da se ponavljam, a cena za njih je shodno željama.
Registracione nalepnice, takođe novost, će se isto štampati u ZIN-u, lepiće se na vetrobranskom staklu u donjem desnom uglu sa unutrašnje strane (gledano u pravcu vožnje) i to prilikom svake registracije. Dnevno se u ZIN-u može proizvesti 12 hiljada registarskih tablica tj. tablica za šest hiljada vozila.
Što se prekršaja tiče, neće se kazna naplaćivati za 1 km više, gledaće se kroz prste do 10 km više od dozvoljene. Naravno zavisiće i od slobodne procene saobraćajne policije koji prate saobraćaj putem kamera, itd.
Za plaćanja parkiranja putem SMS poruka, „Parking servis“ je dužan da uradi odgovarajući program ili već šta, koji će podržavati mogućnost plaćanja parkinga sa novim tablicama, a koje imaju slova sa takozvanom gajevom latinicom ČĆŽĐŠ. Koliko sam načuo do kraja meseca bi to trebalo da se završi, tako da neće biti problema oko naplate parkinga. Kontrolori znaju za ovaj problem, tolerisaće se, pa neće ni tu biti problema, da li ste platili ili ne, dok se „problem“ ne premosti. Za sad, ako ne želite da platite i za nekog drugog, kupujte parking kartu u trafici.
