Fiat Dino

Sa
Sasha
Drug Član
Drug Član

Fiat Dino

Sub Nov 22, 2008 4:53 pm

Dino modeli kod Fiata i Ferrari-ja su nastali kao oblik zajednicke saradnje dve fabrike jos pre nego sto je Fiat zvanicno kupio firmu iz Maranella. Zajednicki cinilac tih modela je bio vrlo uspesni V6 dohc motor koji je podjednako uspesno opsluzivao Fiat Dino, Ferrari Dino 206/246 i Lancia Stratos.
Fiat Dino je predstavljao vrhunac ponude Fiata u periodu izmedju 1966-1972, dok je Ferrari Dino bio pocetni model Ferrari-ja, namenjen manje plateznim kupcima (ma kako to cinicno zvucalo) i tu je tacka preklapanja ove dve, po imidzu, vrlo razlicite marke. Kod Fiata Dino postoje dve vrste podele u modelima. Jedna je po obliku karoserije - na kupe i kabriolet, a druga je po velicini motora - na verziju sa dvolitarskim motorom i posle nje na verziju sa 2.4litara. Fiat Dino se obicno smatrao "Ferrari-jem za siromasne", mada uopste nije bio jeftin. U to vreme kostao je kao najbolji Mercedesov dvosed kabriolet, "Pagoda" 280SL.
Kabriolet je dizajnirao Pininfarina, dok je za kupe bio zaduzen Bertone i po tome se vidi jedan prilicno raskalasan pristup konstruisanju ovog auta. Prve verzije (1966-69) su imale motor od 2 litra koji je bio Ferrarijeva konstrukcija u potpunosti. Imao je dve bregaste osovine po cilindarskom redu, blok od aluminijuma, suvi karter, Ferrarijev menjac sa sportskim prenosom, sper diferencijal... Otac tog naprednog motora je bio legendarni Vittorio Janno. U Ferrariju je razvijao 180ks/8000o/min, dok je u Fiatu razvijao 160ks/7500o/min. Fantasticni podaci za to vreme, pa caki i danas zavredjuju respekt... Medjutim, taj motor se u svakodnevnoj praksi pokazao kao dosta komplikovan i skup za odrzavanje. Pored toga usled zurbe da se pocne sa proizvodnjom pocetne serije Fiata Dino su imale problem sa korozijom, losim pritiskom ulja, menjacem...Sve to je kasnije bilo ispravljeno, ali je auto u samom zacetku izasao na zao glas kod izbirljivih klijenata za koje je Fiat namenio svoj najbolji model... Ukupno je napravljeno 1163 Dina sa 2-litarskim motorom i oni su uglavnom prodati u Italiji. Tesko je naci neki koji je danas u dobrom stanju sto se tice limarije i celokupnog stanja motora. Interesantna cinjenica je da je kod Fiata Dina na trzistu klasicnih autmobila cenjenija verzija sa motorom od 2.4 litra, dok je kod Ferrarija obrnuta stvar - vecu cenu dostize dvolitras, verovatno zbog "genetike" motora... Kupe verzija je imala vece medjuosovinsko rastojanje od kabrioleta da bi mogla da primi cetiri putnika. Kabriolet verzija je znatno trazenija kao klasik nego kupe, mada i kupe sa vremenom stice sve vise poklonika koje odusevljava njegov smireni, gospodski dizajn, kao i skupoceni enterijer ispunjen skupim materijalima i karakteristinim brojnim pokazivacima i saticima... Kupe je imao 130kg vise od kabrioleta.
1969. Fiat je koncipirao i ubacio u proizvodnju motor od 2.4 litra koji je pokretao i Ferrarijeve pandane 246 GT/GTS i kasnije Lancia Stratos. Za razliku od agresivnog dvolitrasa kome su geni duboko bili usadjeni u automotosportu, blok motora od 2.4 litre je bio od sivog liva, vise nije bilo suvog kartera, menjac je bio nemacki ZF sa sportskim prenosom, ali je najveci napredak ostvaren u zadnjem vesanju gde je postavljena nezavisna zadnja osovina, za razliku od krute osovine kod prethodnika. Sam motor je kod Ferrarija razvijao 195ks, dok je kod Fiata razvijao 180ks/6600o/min. Ovaj agregat je bio 90kg tezi od prethodnog sto je i logicno s obzirom na izbor materijala za blok motora. Pored toga napravljene su brojne izmene kod eletrike, kvacila i kocnica, tako da je Dino sa 2400ccm motorom bio znatno kvalitetniji i pouzdaniji automobil. Automobil se ponasao znatno smirenije i predvidljivije u voznji, mada, mora se priznati, sasija kabrioleta po pitanju torzione krutosti nije bila dorasla zadatku do kraja proizvodnje. Napravljeno je 2400 kupea i samo 420 Dina spidera u periodu `69-73.
Fiat Dino je poznat kao najekskluzivniji Fiat svog doba i ostao je to i danas po imidzu. Nikada kasnije Fiat nije pokusao da se umesa u toliko ekskluzivni segment trzista. Medjutim, pocetni problemi sa mehanikom i korozijom su naudili njegovom imidzu tokom njegove produkcije sto se osetilo na njegovu totalnu produkciju. Bez obzira na to, kabriolet je danas vrlo trazen na trzistu klasika, dok kupeu takodje konstantno raste vrednost. Predvidjanje je da ce kabriolet sa vremenom prerasti u vrlo vredan raritet i da ce mu cena biti vrlo visoka, a to ce povuci i cenu kupea jos vise, takodje.
Ljubitelji pouzdanosti i rasterecene voznje birace verziju sa 2.4 litra, dok cistunci koji zele da osete svaki zupcanik Ferrarijeve mehanike jure za dvolitrasem koji se i dan danas neverovatno vrti. Ljubitelji vetra u kosi, "dolce vita" stila zivota, zlatnih 60-ih i glasnog zvuka poprecnih Webera birace spider, dok ce kupe biti izbor gospode kojima je sportska voznja u dusi ispod elegantnog odela, ljudima koji vole lagodne zalaske sunca kraj jezera Komo uz bocu Kjantija i koji znaju sta je prikrivena lepota.

By starac vujadin

Slika
Slika

http://www.youtube.com/watch?v=pIF5nxusi-4
http://www.youtube.com/watch?v=Ga18PvaA ... ed&search=

Povratak na “Fiat”