Dijagnostika u vožnji - zašto i kako?
Poslato: Čet Dec 05, 2013 7:28 pm
S obzirom na često postavljana ista/slična pitanja i probleme u prikazivanju rezultata merenja, evo kratkog uputstva za sprovođenje "dijagnostike u vožnji".
Za turbo-dizel motore dijagnostika u vožnji korisna je iz najmanje dva razloga:
- može da "proveri" ispravnost delova/sklopova koji su nadzirani elektronskim senzorima i
- može da "proceni" da li su performanse u očekivanim granicama.
Znaci navoda u prethodnom tekstu sugerišu da ne bi trebalo precenjivati mogućnosti nekog dijagnostičkog alata, opet iz najmanje dva razloga:
- softverski alat za dijagnostiku samo čita vrednosti (i/ili kodove) OBD (On-Board Diagnostics) sistema vozila, dobijene od motornog računara tj. ECU (Engine Control Unit) vozila i
- dijagnostiku radi zapravo korisnik dijagnostičkog softvera, na osnovu procene vrednosti merenih parametara i na osnovu ponašanja vozila u vožnji.
Detalji o OBD i ECU su u:
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_control_unit
OBD kodovi grešaka su u: http://www.obd-codes.com/trouble_codes/
Zbog cene i mogućnosti, "MultiECUScan" (MES) može da se preporuči kao No1 dijagnostički alat za Fiat, Alfa, Lancia grupaciju vozila: http://www.multiecuscan.net/Default.aspx
Podešavanja u MES zavise od vrste problema koji se dijagnostikuje, ali se uglavnom testira ponašanje vozila u slučaju:
- neodgovarajućih performansi (slaba vuča, nekontinualan rad motora, mnogo dima iz auspuha...) i
- pojave obaveštenja o greškama tipa "MCSF" (Motor Control System Failure).
U testu treba uraditi nekoliko zaleta od 1500-4000o/min u 4-toj brzini sa potpuno pritisnutom pedalom gasa, jer je ubrzanje dovoljno sporo, pa mogu da se uoče eventualni problemi. Bezbednost se podrazumeva!
U slučaju provere performansi potrebno je meriti:
a) engine speed [rpm]
b) air intake quantity [mg/i]
c) air intake quantity signal [mV] ili air intake quantity signal period [ms]
d) boost pressure [mbar]
e) desired boost pressure [mbar]
f) boost control solenoid [%]
Ne bi trebalo ovaj spisak proširivati, s obzirom na ograničenu brzinu komunikacije između MES i OBD sistema. Ako se iz vrednosti i odnosa parametara a)-f) ne može zaključiti o problemu, kao alternativna provera može i:
g) engine speed [rpm]
h) fuel quantity [mm³/i]
i) desired fuel quantity [mm³/i]
j) fuel presure [bar]
k) desired fuel pressure [bar]
Posle testa se uradi "export" rezultata u CSV fajl, koji se učita u MS Excel. U Excelu se selektuju sve kolone (prva je Time [s]...) i u sekciji "Insert" izabere dijagram tipa "Scatter with smooth lines and markers".
Za sve parametre (osim f), h), i)) se izabere da leva vertikalna osa bude 0-5000, a za f), h), i) da desna vertikalna osa bude u granicama 0-100. Ako je test trajao duže, izbor dovoljno velike horizontalne dimenzije dijagrama (u [mm]) omogućava da se vide svi detalji.
Za turbo-dizel motore dijagnostika u vožnji korisna je iz najmanje dva razloga:
- može da "proveri" ispravnost delova/sklopova koji su nadzirani elektronskim senzorima i
- može da "proceni" da li su performanse u očekivanim granicama.
Znaci navoda u prethodnom tekstu sugerišu da ne bi trebalo precenjivati mogućnosti nekog dijagnostičkog alata, opet iz najmanje dva razloga:
- softverski alat za dijagnostiku samo čita vrednosti (i/ili kodove) OBD (On-Board Diagnostics) sistema vozila, dobijene od motornog računara tj. ECU (Engine Control Unit) vozila i
- dijagnostiku radi zapravo korisnik dijagnostičkog softvera, na osnovu procene vrednosti merenih parametara i na osnovu ponašanja vozila u vožnji.
Detalji o OBD i ECU su u:
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_control_unit
OBD kodovi grešaka su u: http://www.obd-codes.com/trouble_codes/
Zbog cene i mogućnosti, "MultiECUScan" (MES) može da se preporuči kao No1 dijagnostički alat za Fiat, Alfa, Lancia grupaciju vozila: http://www.multiecuscan.net/Default.aspx
Podešavanja u MES zavise od vrste problema koji se dijagnostikuje, ali se uglavnom testira ponašanje vozila u slučaju:
- neodgovarajućih performansi (slaba vuča, nekontinualan rad motora, mnogo dima iz auspuha...) i
- pojave obaveštenja o greškama tipa "MCSF" (Motor Control System Failure).
U testu treba uraditi nekoliko zaleta od 1500-4000o/min u 4-toj brzini sa potpuno pritisnutom pedalom gasa, jer je ubrzanje dovoljno sporo, pa mogu da se uoče eventualni problemi. Bezbednost se podrazumeva!
U slučaju provere performansi potrebno je meriti:
a) engine speed [rpm]
b) air intake quantity [mg/i]
c) air intake quantity signal [mV] ili air intake quantity signal period [ms]
d) boost pressure [mbar]
e) desired boost pressure [mbar]
f) boost control solenoid [%]
Ne bi trebalo ovaj spisak proširivati, s obzirom na ograničenu brzinu komunikacije između MES i OBD sistema. Ako se iz vrednosti i odnosa parametara a)-f) ne može zaključiti o problemu, kao alternativna provera može i:
g) engine speed [rpm]
h) fuel quantity [mm³/i]
i) desired fuel quantity [mm³/i]
j) fuel presure [bar]
k) desired fuel pressure [bar]
Posle testa se uradi "export" rezultata u CSV fajl, koji se učita u MS Excel. U Excelu se selektuju sve kolone (prva je Time [s]...) i u sekciji "Insert" izabere dijagram tipa "Scatter with smooth lines and markers".
Za sve parametre (osim f), h), i)) se izabere da leva vertikalna osa bude 0-5000, a za f), h), i) da desna vertikalna osa bude u granicama 0-100. Ako je test trajao duže, izbor dovoljno velike horizontalne dimenzije dijagrama (u [mm]) omogućava da se vide svi detalji.