Sva vremena su u UTC + 1 sat




Započni novu temu Odgovori na temu  [ 6 Posta ] 
  Štampa

Kompletno farbanje auta - za i protiv
Autoru Poruka
PostPoslato: Sre Avg 19, 2020 9:20 pm 
OffLine
Drug Član
Drug Član
Korisnikov avatar

Pridružio se: Sub Mar 14, 2009 1:51 pm
Postovi: 549
Lokacija: Beograd
Garaža: Mito QV 2011
ex.Giulietta 1.4 Veloce '17
ex.146Ti '96
ex.ArnaTi '87
Lokacija: BG
Na više mesta u virusu videh da se pomene komplet farbanje auta i da krene neka diskusija o prednostima i manama kao i alternativama (folije, plastidip), ali nekako sve zamre posle par poruka, a i bude teško za locirati kasnije.

Pošto razmatram ovu opciju, ineresuju me vaša mišljenja za i protiv farbanja kompletnog auta. Znam da neće zauvek ostati takav, bez tačke, ponovo će se skupiti udarci kamenčića i susednih vrata, ali makar će neko vreme ljubimac biti 'kao nov', a i lepše će stariti.

Pored toga, oduvek me je kopkalo kako zapravo ide proces farbanja celog auta, slike koje imam prilike da vidim gde su zaštićeni točkovi i šoferka i otvori mi nekako... deluju kao da je to dosta površno odrađeno, tj videće se prelazi gotovo svuda, a posebno u motornom prostoru. Naravno, zavisi od toga u koju se boju farba, istu, sličnu ili nešto skroz drugačije.

Videh da su kolege Boban i Relja rasturali kompletno svoje mašine i onda ih farbali od glave do pete što mi nekako deluje kao najbolje rešenje, ali količina posla da se ceo auto rasturi do poslednjeg šrafa i, naročito, posle sastavi da sve to valja me plaši da to nikad neće leći sve nazad kako treba. S druge strane, jedino tako imam utisak da je moguće srediti problematične tačke, uraditi zaštitu odozdo detaljno, dobiti sve uniformno ofarbano...

Vaša mišljenja?


Vrh
 Profil  
 

Re: Kompletno farbanje auta - za i protiv
PostPoslato: Sre Avg 19, 2020 10:35 pm 
OffLine
Korisnikov avatar

Pridružio se: Sre Dec 14, 2011 8:31 pm
Postovi: 547
Lokacija: Beograd
Garaža: Jugo 1603
Jugo 1320
Alfa 147 JTDm
Alfa 159 Sportwagon
Lokacija: Beograd
Prvo - ljudi se plase farbanja, jer kod nas dobar deo majstora ne ume i pre svega ne zeli da uradi farbanje kao sto treba i moze. Zato se dobijaju ta polovicna resenja, koja imaju 1000 zasto i 1000 zato... tema je jako opsirna. Posto sam kroz taj proces prolazio nekoliko puta, sa vise varijacija na temu, mislim da nekome moze da znaci sta sam naucio usput. Probacu taksativno.

- Fabricka boja je nanesena na cist materijal, lim koji je tretiran antikorozivnom zastitom (cinkovanje i variacije na temu), diht masama, plastobitom i nikada nije na sebi imao nista drugo od slojeva. Tu se farba (fabricka) najbolje 'primi', hemijski procesi su ispostovani i dobije se 'fabricki' rezultat. Tu naravno ima varijacija takodje, premium brendovi/modeli su bolje ofarbani i kvalitetnije (nacin, kolicina materijala i kvalitet istog), ovi drugi losije. Cist primer Fiat koji stedi na laku uvek i svuda, vazda. Nisu jedini.

- Tu fabricku boju koju vozis godinama na kolima kontaminira raznorazna prljavstina, udarci, ostecenja, itd. Kada se ona umori i treba je osveziti, procesi pripreme su veoma sareni, ali postoji nekoliko dobrih nacina. Bitno je ustanoviti stanje, tip boje, kao i stanje lima na kome je.

- Moderan je prelazak na eco lakove, vodene baze. Akril kao takav vise niko ni ne koristi skoro, sve je uglavnom baza+lak. U idealnom scenariju, taj lak ima samo povrsinska ostecenja, pomenute kontaminacije i moze se tretirati relativno lako. Odmascivanje, pranje glinom, itd. da bi se nepozeljne hemijske reakcije izbegle (podizanje boje, distorziije u bazi).

- Kako je taj fabricki lak na fabrickoj boji star XX godina, ne postoji hemijska podloga za vezivanje novog sloja, vec se mora napraviti mehanicka veza. Tu dolazi na red smirlganje, matiranje. Jako bitno kojim granulacijama i kako se to radi, da se ne bi napravili risevi u podlozi i u samoj boji kasnije, kada se materijal 'slegne'. Ovo do sada je relativno ok kod vecine dobrih majstora, ovi losiji preskacu dekontaminaciju npr.

- Pod uslovom da je lak ceo i strukturno cvrst, kao takav posle svih smirglanja do kranje granulacije (zavisno od tipa boje koja ide i same nijanse) spreman je sustinski da primi novu boju. To je najlaksi scenario. Ukoliko lak ima ostecenja (ljuskanje, kamencici, udarci svake vrste, korozija) tu se stvari komplikuju.

- Korozija, neprijatelj svakog auta. Ako je i gde ima, mora se tretirati adekvatno. Odsecanje lima, brusenje, antikorozivni premazi itd. Tu nastaje najcesce prvi problem, jer majstori ne seku lim svuda gde je to potrebno, ciste povrsinski, ne dubinski. Koriste lose hemijske premaze protiv korozije. Vare lim na lim, ne menjaju deo po punktovima, nego vare parcice i potencijalno krive lim (koji se uvek iskrivi od varenja, neminovno), zatim to gituju na razne nacine i krate vek trajanja.

- Git nije nuzno los, danas ima veoma dobrih materijala kod nas, koji vise nisu hidroporozni i na bazi smola kao nekada, pa samim tim ne propustaju vlagu do lima i zadrzavaju koroziju ispod sebe, a lim truli. Opet ljudski faktor je jako bitan, da li je majstor lim koji gituje spremio adekvatnom smirglom/abrazivnim sredstvom, da li je odmastio povrsinu i da li je sacekao previse da se korozija vec krene stvarati (dovoljna je vlazna prolecna noc na otvorenom da go lim krene u prosec oksidacije vidno).

- Ukoliko majstor zna sta radi, sprema lim adekvatno, cisti koroziju, stiti kutijaste profile i preklapanja lima cink premazima, gituje kvalitetnim materijalima i adekvatnim procesom, onda imamo postojanu podlogu za dalji rad. To uglavnom podrazumeva neki tecni filer na tako tretirane delove (nije obavezno i neophodno na mestima gde je dobar lak izmatiran i pripremljen za farbu npr.)

- Tecnih filera ima razni i od raznih proizvodjaca, ali su uglavnom na poliuretanskoj bazi. Tu je jako bitno koristiti git koji moze da prihvati poly filer (vecina moze). Taj tecni filer ce napraviti fin posao za prelaze git-okolni lim koje grubim gitom i rucnim nanosenjem ne mozemo postici.

- Kada se tecni filer osusi i obradi, imamo 'zamisljenu' limenu povrsinu koja je ravna kao i lim nekada iz fabrike. Tu nastupa antikorozivna boja koja moze biti npr. etch prajmer, wash prajmer, epoxy prajmer, itd. Po nanosenju iste, ukoliko nema potrebe za dodatnim brusenjem, u roku od 24h ili nesto vise moze se naneti sledeci sloj i postici hemijska veza, bez brusenja.

- Kada je lim ravan, zasticen antikorozivnim prajmerom, na sve spojeve i prelaze lima, koji nisu spoljne povrsine koje su glatke, treba naneti diht masu, kvalitetnu. Ne npr Body 999 koji je tehnoloski u 50im godinama. To ce obezbediti limu integritet od vlage.

- Isto tako treba naneti i plastobit na delove poda, koseva i pragova, koji su izlozeni kamencicima i sl. Takodje ima raznih, ali nije tesko probrati one dobre.

- Gomila prethodnog brusenja ostavlja drugu vrstu riseva i rupica (jos ako je bilo varenja ili zaostale povrsinske korozije) koja se popunajva tecnim spric gitom. U sustini, tecni filer, ali finiji. I njih ima raznih, ali su uglavnom dvokomponentni.

- Spric git, ako je nanesen na adekvatno osmirglan tecni filer, popunice rupe koje treba i njega dalje treba obraditi do najfinije granulacije (recimo p1500 je dovoljno za vecinu boja).

- Posle svih ovih slojeva i dekontaminacije izmedju i pre svakog, poslednji put se to moze uraditi i auto je spreman za farbanje sa te strane. Druga vrsta pripreme za farbanje je rasklapanje i zasticivanje.

- Prelazi koje pominjes ce uvek nuzno postojati ukoliko je auto sklopljen, makar i parcijalno. Za fabricki rezultat, neophodno je kompletno rasturanje, do srafa. Samo tada se moze postici taj nivo kvaliteta farbanja, bez da postoje ikakvi prelazi. Da li treba da pomenem cistu komoru, sa cistim filterima i vrhunskim pistoljem koji majstor mora imati?

- Kada je farbanje gotovo, potrebno je proci kroz sve supljine i kutijaste profile na autu i napuniti ih anitkorozivnim voskom. Tu nema neke nauke, dobra dizna i crevo zadju svuda, vosak treba biti vruc da se lepse pozavlaci u sve otvore.

Ostaje sklapanje auta i rezultat bi trebao biti adekvatan.


Mnogo, zapravo previse toga je u problemu zbog ljudskog faktora. Ja se recimo jezim farbanja auta u nedelju dana. Tu hemijski procesi nisu zavrseni, podloge nisu osusile dovoljno, nije nista naleglo i auto ce biti lep neko vreme, par meseci mozda, dok se ti procesi ne zavrse konacno, spontano. Onda ce sve nepravilnosti iskociti na videlo.
Svaka losa upotreba smirgle, prljavstina, sve ce se videti na kraju u nekom odsjaju sunca. Svaki preklop lima ili zakrpa koja nije tretirana kako treba, pustice koroziju pre ili kasnije.

Ja sam moj auto zasticivao u komori 6h+ samo ne bi li spoljasnja boja zasla na pod ili pod koseve, jer sam hteo da tu bude beo. Ta bela odozdo je poliuretanska boja, najotpornija vrsta boje na mehanicke udarce. Ona je nanesena na kvalitetan plastobit u roku od 24h, ne bi li se postigla adekvatna hemijska veza. Taj plastobit je nanesen na dvokomponentni epoksi prajmer za brodsku industriju, sa istim hemijskim ili mehanickim procesom pripreme. Diht masa je namazana na sve spojeve, vodeci racuna da se fabricki odvodi za vodu ne zapuse negde istom. Diht masa je takodje na poluretanskoj bazi, ne bi li ostala elasticna skoro pa zauvek. Sve je to naneseno na lim koji je brusen adekvatnom granulacijom smirlge, lim koji je varen gde je moralo i trebalo ivica uz ivicu, tackasto uz sto manje distorzije. Sva mesta gde je ostalo milimetarskih tackica korozije su tretirana anitkorozivnim sredstvima na bazi vode koja konzerviraju mikronsku koroziju i prave stabilnu povrsinu. Ceo auto je do poslednje zabice i srafa bio rasturen. Nije ostao 'samo ovaj ovde sraf' ili 'samo ovaj keder' itd.

I sve to ja opet ne smatram restauracijom, nego samo temeljnim farbanjem. Mislis da bi to neki majstor radio, za bilo koje pare, na jednom obicnom Jugu, u ovom slucaju? Sami materijali za farbanje auta te velicine kostaju previse, da se prakticno ne isplati.

...onda dodjes u situaciju kada neki kazu '1000eur mi je mnogo za farbanje'. Mozda, mozda nije, sve zavisi ko ce biti dovoljno lud da ovo sve uradi i za koliko para. Tako da postoji 1000 i jedan strah od tog istog farbanja, kada ljudi ne znaju ko i kako farba, a pritom ne poznaju materiju nikako. Nadam se da ti je malo jasnije 'zasto' posle svega ovoga, zglobovi mi utrnuse, a nisam napisao sve, sigurno. :)


Light is Right
Vrh
 Profil  
 

Re: Kompletno farbanje auta - za i protiv
PostPoslato: Sre Avg 19, 2020 10:48 pm 
OffLine
Drug Član
Drug Član
Korisnikov avatar

Pridružio se: Sub Mar 14, 2009 1:51 pm
Postovi: 549
Lokacija: Beograd
Garaža: Mito QV 2011
ex.Giulietta 1.4 Veloce '17
ex.146Ti '96
ex.ArnaTi '87
Lokacija: BG
Auh, svaka čast na detaljnosti, otprilike sam imao na umu da se napišu svi ovi detalji od nekoga ko zna tematiku. :drink

Pitanja i komentari kad malo detaljnije prostudiram sve napisano. :blush:


Vrh
 Profil  
 

Re: Kompletno farbanje auta - za i protiv
PostPoslato: Čet Avg 20, 2020 8:36 am 
OffLine
Korisnikov avatar

Pridružio se: Ned Jun 10, 2012 3:58 pm
Postovi: 751
Lokacija: Beograd
Garaža: '11 Alfa Romeo 159 2.0JTDm
Ex '09 Alfa Romeo 159 1.8MPI
Lokacija: Beograd
Svako poštovanje za post :hello: I meni je veoma interesantno, pošto već dugo razmišljam o kompletnom farbanju iz crne u plavu...


Vrh
 Profil  
 

Re: Kompletno farbanje auta - za i protiv
PostPoslato: Čet Avg 20, 2020 10:32 pm 
OffLine
Korisnikov avatar

Pridružio se: Čet Apr 20, 2017 8:01 am
Postovi: 316
Garaža: Alfa Romeo 147 1.6ts 77kw LPG
Lokacija: Okolina Grada
Farbanje kompletnog vozila je danas normalna stvar i nije nikakva nauka. Materijali dostupni na tržištu omogućuju da farbanje, ako je pravilno izvedeno, bude gotovo identičnog kvaliteta kao što je fabrička izvedba.

Prvo pitanje je ekonomska isplativost farbanja. Na primer, da li se isplati platiti 1200-1500€ za vrhunski odrađen posao na vozilu koje tržišno vredi i tako ofarbano oko 2000€?

Ako je ekonomska isplativost u razumnim okvirima ili se ide logikom "merak cijene nema", drugo, možda i važnije od prvog, je pitanje kome poveriti posao? Iskustvo kaže da čak i dobro plaćen posao ne znači da će biti dobro odrađen posao.

Ovo pišem na osnovu iskustva rođaka koji to radi za različite naručioce. Prva grupa su oni koji "šminkaju" vozila za prodaju i zahtevaju da to bude najjeftinije i najpovršnije moguće, "samo da liči". Druga grupa su osiguranja gde se popravljaju nova vozila nakon lakših havarija uz uslov da na koroziju i lak nakon popravke i dalje važi fabrička garancija na koroziju i lakiranje do 3 godine, do 6 godina ili čak do 12 godina.

Da li bih farbao oštećenja laka na krovu, haubi, branicima i sajtnama na trenutnom automobilu koji vredi u najboljem slučaju 1500€? Ni lud ni drogiran. Da li bih farbao kompletno zdrav neudaran auto koji vredi 5, 6, 8k€ u željenu boju? Da, zašto da ne.


Vrh
 Profil  
 

Kompletno farbanje auta - za i protiv
PostPoslato: Sre Sep 16, 2020 9:04 pm 
OffLine
Drug Član
Drug Član
Korisnikov avatar

Pridružio se: Sub Mar 14, 2009 1:51 pm
Postovi: 549
Lokacija: Beograd
Garaža: Mito QV 2011
ex.Giulietta 1.4 Veloce '17
ex.146Ti '96
ex.ArnaTi '87
Lokacija: BG
@Andrej, posle nekoliko čitanja, a i dilema oko boje i činjenice da su me dodatno komšije u novom kraju iščukale fino vratima s obe strane, da se javim s pitanjima...

Pre svega svaka preporuka za majstora koji je spreman na posao totalnog rasklapanja i restauracije (uz dodatnu izolaciju pri sklapanju) je dobrodošla.

Ili ovi mehanički poslovi potpadaju pod tuđi posao i majstoru vozim samo golu školjku i prateće delove koje treba raditi?

Podrazumeva se da će i deo farbanja biti odrađen kako treba, tj da ume a ne samo da hoće. :D

Može i na pm, ako smatrate da nije prikladno na neviđeno hvaliti/preporučivati. Ja ću svakako okačiti javno rezultat radova.

Što se tiče tehnikalija oko pripreme i redosleda radova, slojeva i ostalog, tu bih sve prepustio majstoru ili konsultantu u procesu (pm) jer niti imam vremena niti uslova ili znanja da sad nešto istražujem kako bi šta trebalo raditi.

Oko dugotrajnosti ne znam šta bih rekao - G mi je potrajala 2,5 godine kao nova i jedva sa par tačkica, čak i napred kao da su je kamenčići obilazili,da li sam ja vozio 100m od kamiona, nov lak trpeo udarce ili keramika od prvog dana pomogla... Ne znam. Znam samo da mi je Mito za ova 3 meseca pun ožiljaka kojih nije bilo kada ga uzeh, mada mu je i okruženje dosta... primitivnije nego G koja je bila u garaži.

Da li farbati ili ne... više je pitanje da li uložiti 2000eur u auto koji vredi 5-6k mada ja to posmatram drugačije - neka auto vredi i 500, ako je vama drag i planirate da ga vozite i dalje a bitno vam je kako izgleda, onda ništa nije skupo. Ko hoće da zamaže da bi namak'o 200e veću cenu kod prodaje za koji mesec ili kad iskrsne... Tu je onda sve skupo.

Edit. I ne, neće ići egzotične boje, 'samo' 202B. :D

Sent from my J9210 using Tapatalk


Vrh
 Profil  
 

Prikaži postove u poslednjih:  Poređaj po  
Započni novu temu Odgovori na temu  [ 6 Posta ] 

Sva vremena su u UTC + 1 sat


Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 2 gostiju


Ne možete postavljati nove teme u ovom forumu
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
Ne možete monjati vaše postove u ovom forumu
Ne možete brisati vaše postove u ovom forumu
Ne možete slati prikačene fajlove u ovom forumu

Idi na:  

Style by Alfa Romeo Club Serbia
Updated by Alex V6 & erdeljan © ARCS 2015
Design & layout by gile & kilson based on original 4Poisom theme
Prevod: CyberCom feat. sErGiO