Switch to full style
Bez duše bismo bili samo mašine...
Odgovori

Re: Alfa romeo gt 5x98-5x100

Pet Feb 02, 2018 2:20 pm

popovicvl je napisao:Centraln rupa služi dok se montira točak, nakon toga šrafovi nose felnu.

Netačno, sva težina spada na centralnu rupu, šrafovi samo fiksiraju točak. Koliko puta vam se desilo da odvijete sve šrafove i da malo zapnete da bi skinuli točak sa centralne rupe?
Ljudi stavljaju razne neodgovarajuće felne koja ne legne na centralnu rupu kako treba, i onda sva težina padne na šrafove što nije nikako bezbedno!!

Re: Alfa romeo gt 5x98-5x100

Pet Feb 02, 2018 2:35 pm

@Veloce
Kao što sam napisao moguće je montirati 5X100 na 5X98 i sl. ali ta dva milimetra baš i nisu bezazlena i evo promera kako posle izgleda felna 4X100 koja je bila montirana na 4X98 mm. bez plivajućih podloški.

Slika
Naravno nije odpao točak ali šrafovi su stalno pod bočnim opterećenjem i vremenom su napravili novo ležište i verovatno ih je trebalo dotezati i velika verovatnoća ako još i centralna rupa nije odgovarala da je i točak izašao iz "centra". Mislim da je suvišno obrazlagadi zašto i koliko to nije dobro kada se vide ovakva oštećenja na felni.

Re: Alfa romeo gt 5x98-5x100

Pet Feb 02, 2018 4:45 pm

Da ne bude da tvrdim da je 5x100 na 5x98 ispravno,jer nije,ali ovo je nemoguce uz odgovarajucu centralnu rupu. Jer se od oka vidi da je rupa pojedjena za vise od 1mm :)

Centralna rupa je JAKO bitna i MORA biti odgovarajuceg precnika!!

Zasto? Zato sto nosi teret auta i sve sile koje deluju na tocak prenosi na delove oslanjanja,naravno uz pomoc srafova.. Takodje je nemoguce namestiti tocak,a da bude u centru ukoliko je centralna rupa veca ili manja od odgovarajuce.

Re: Alfa romeo gt 5x98-5x100

Pet Feb 02, 2018 7:28 pm

yorda je napisao:Čak šta više, cenim da sa ET30 i 8.5, bi bilo diskutabilno za kačenje od rubove kad si jako spušten... Mislim da GT ima nešto šire rubove pa može i 30 na 8.5j


Gledajuci po blackline felnama kako stoje na GT i na 147, rekao bih da je GT fino šira u koševima.

yorda je napisao:Teško da će distancere da stavi na 5x100, a da mu šraf neki odradi posao, nisam siguran da postoje duži šrafovi sa konusom


Sve se da napraviti. Kod plivajućih šrafova ulogu igra podloška tako da ne bi trebalo da bude problema.

Veloce je napisao:@yorda moze se razbusiti centralna rupa,nije komplikovano niti rizicno. Samo je problem naci strugara koji moze da uhvati 18' felnu u strug. Radio sam to sa jednim felnama.

Sto se GT-a tice,IDEALAN et je 30 !!

Postoje i duzi konusni srafovi.
Idealno je staviti srafove sa konusnim podloskama tj.plivajuce.
Na alfama su srafovi vec konusni i ukoliko ti odgovara duzina mozes iste koristiti i na 5x100 rasponu.


Nikakav problem nije napraviti veću centralnu rupu. Danas sam gledao kako spajaju dva različita modela trodelnih felni. Pakuju lice jednog modela na bubanj drugog, bušenje novih rupa itd:D

mali radojica je napisao:Ako ti je to struka (masinstvo i sl) daj neko konkretno objasnjenje.

Cekucne felne npr nalezu i centralnom rupom na glavcinu iako imaju klinove za navodjenje-centriranje.


Nadovezao bih se ja ako ne zamerate.

Centralni deo na glavčini služi samo za pravilno navođenje/poravnavanje sa felnom. Glavčina ima svoj centar/osu, a felna ima svoj centar/osu. Sada zamisli da se te dve ose ne poravnavanju tj. da ne prave istu osu oko koje se okreću. Prosečna 18ka je teška 12kg, a prosečna 225-40 guma oko 9kg. Do nekih obrtaja amortizer bi mogao da apsorbuje ove vibaracije, poslo toga bi sve prešlo u haos do mogućeg ishoda otkidanja šrafova (mada se najčešće odšrafe od vibracija). Dakle centralna rupa na felni i glavčina na autu imaju smo ulogu do zatezanja šrafova, nakon toga da je fizički moguće mogli bismo da ih izvadimo i nikom ništa da ne bude :) . Neka otprilike tolerancija između glavčine i felne treba da bude par desetih delova mm. Sad, koliko je na alfi stvarno ne znam, ali je usko :D

Analogna situacija sa felnom i glavčinom ti je montaža korpe i lamele na zamajac. Postoji alat (kod nas vrv ne jer smo...) koji centrira lamelu sa zamajcem dok se ne zategne korpa. Nakon zatezanja korpe alat se vadi i lako se upakuje spojnička osovina menjača.

I alu felne imaju klin za centriranje ali je demontažan. Pogledaj u fabrički set alata i videćeš gumirani crveni klin. On služi kako bi se amaterima pojednostavilo stavljanje felne na glavčinu tj. pogađanje rupa.

Pogrešno je zatezati točak kada spustite prišrafljenu felnu na pod. Točak se pravilno zateže dok je u vazduhu, kilo ključem. Pneumatski pištolji služe za odvrtanje.

Alfa romeo gt 5x98-5x100

Pet Feb 02, 2018 9:36 pm

Ovo je konkretan odgovor.

Ja sam bio ubedjen i da glavcina nosi deo tezine.

Re: Alfa romeo gt 5x98-5x100

Pet Feb 02, 2018 9:45 pm

Ne bih se baš složio u potpunosti, kažeš da je moguće da ih izvadimo i nikom ništa da ne bude? Pa naravno kada drže šrafovi, a da li bi mogao da voziš tako i nikom ništa da ne bude?
Koliko samo primera ima gde su ljudima pucali prstenovi na felnama i umalo glavu izgubili

Re: Alfa romeo gt 5x98-5x100

Pet Feb 02, 2018 11:06 pm

U teoriji, da, prsten bi mogao da izvadiš ali nakon montaže točka i propisnog zatezanja šrafova (što baš nije moguće).

Ja nisam pristalica prstenova ni distancera, ne kažem da ne bih stavio to nekad, ili da nisam, ali kažem da mi je uvek druga, treća ili neka po redu opcija za rešenje.

Da konkretizujem odgovor na tvoje pitanje. Lično sam istopio plastični prsten i tako vozio pitaj Boga koliko bez da sam primetio. Nakon toga sam prešao na alu prstenove. Podmazani bakarnom mašću ne bi trebali da zalepe a i izvodljivije ih je precizno napraviti (ako pričamo o pravljenju na strugu. Prstenovi iz kalupa mogu biti isto jako precizni). Alu prstenovi su skuplja varijanta, ali barem se ne smoriš kad ti vulkanizer skine točak.

Prstenovi koje sam ja koristio
Slika

Pretpostavljam da ti sumnjaš u sledeće: Točak će se pomeriti iz ose glavčine pri nekom velikom opterećenju (velika rupa npr.)
Kada se felna propisno stegne na glavčinu npr na 110Nm (11kg po dužnom metru) na korak navoja M12x1.25mm, na pet tačaka, to je ogromna sila pritiska koja glavčinu i felnu pravi jednom fiksnom celinom koja nema gde da mrdne. Naravno spoj između njih je i dalje najslabija tačka i ako dođe do smicanja doći će upravo tu. Ipak verujem da bi se pri takvom oprerećenju pokrivili još neki elementi sklopa pa ne bi bilo pametno ne pregledati sve.

Nasadni deo na glavčini ima sigurnosnu ulogu. Npr ako vam se popuste, ili niste dovoljno zategli šrafove na točku, vožnja u takvoj situaciji će se manifestovati lupanjem. Primetićete da nešto nije u redu-dotegnućete šrafove. Ovo je deo gde govorimo da je sigurno bolje napraviti prstenove od čelika ili aluminijuma.

Za tvoju poslednju rečenicu...ne bih znao. Ja ne znam ni za jedan primer. Sigurno postoji objašnjenje za svaku konkretnu pojavu.

Re: Alfa romeo gt 5x98-5x100

Sub Feb 03, 2018 1:56 am

Ljudi
Centralna mora da bude odgovarajuca ili ti 58.1 a da li ce biti 5x98 ili 5x100 ( sa plivajucim srafovima) to vec nije bitno
Sve lepo legne i ne boli glava manje opterecenje na srcu felne sto je logicno
Nisam neki ekspert sada ali sam zato pitao da vidim da li mogu te plivajuce matice, a za centralnu mora da bude odgovarajuca nmg da stavim fi 72 i jos 5x100 pa da se userem u tocak odmah da se ne lazemo :)

Re: Alfa romeo gt 5x98-5x100

Sub Feb 03, 2018 2:13 pm

I zaključak je da je centralna rupa ipak bitna. Nego ovo ne shvatam šta treba značiti...
_Petar_ je napisao:Analogna situacija sa felnom i glavčinom ti je montaža korpe i lamele na zamajac. Postoji alat (kod nas vrv ne jer smo...)koji centrira lamelu sa zamajcem dok se ne zategne korpa. Nakon zatezanja korpe alat se vadi i lako se upakuje spojnička osovina menjača.

Re: Alfa romeo gt 5x98-5x100

Sub Feb 03, 2018 2:48 pm

Verovatno je mislio na nase priucene majstore i fuseraj koji se radi u Srbiji.

@Petar,a sta je sa felnama koje nose jedan centralni sraf ? One nut/bolt wheel.
Odgovori