Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]




Zapońćni novu temu Odgovori na temu  [ 6 Posta ] 
  ҆tampa

Maserati - Istorijat
Autoru Poruka
 Tema posta: Maserati - Istorijat
PostPoslato: Ned Nov 16, 2008 1:55 pm 
Drug ńĆlan
Drug ńĆlan
Slika
1926
Tipo 26
Bilo jednom Ň°estero brańáe Maserati, i sredinom dvadesetih godina stoljeńáa oznańćenog istom brojkom odluńćiŇ°e proizvoditi trkańáe automobile... I veńá je prvi model, Tipo 26, pobjedama navijestio sjajnu buduńánost.
Slika

1934
Tipo 8CM 3000
Slika

1938
Tipo 8CTF
Samo su tri primjerka napravljena, no i to je bilo dovoljno za prvu ozbiljnu prijetnju "srebrnim strijelama" nakon petogodiŇ°nje dominacije. Kao Ň°lag na torti, doŇ°le su i dvije pobjede Wilbura Shawa na Indianapolisu.
Slika

1939
Tipo 4CL
Auto utrke su se u Italiji nastavile odrŇĺavati i duboko u Drugi svjetski rat. Ovaj model, kao i nasljednik 4CLT zvjezdane ńáe trenutke doŇĺivjeti ipak u porazu. Bit ńáe gotovo nepobjediv sve dok Alfa Romeo ne izvuńće Alfette iz skloniŇ°ta.
Slika

1948
Tipo A6 1500
Nije meńĎu Pinin Farininim remekdjelima, a uza to je slab i spor. Ipak, ovo je jedan od najznańćajnijih Maseratija ikada - pońćetak velike i glamurozne sage o cestovnim automobilima tvornice pod znakom Neptunovog trozupca.
Slika

1954
Tipo A6G Zagato
Mnogi su se talijanski umjetnici okuŇ°avali u oblikovanju karoserija za ovaj dvolitarski dragulj. Elegantni Allemanov coupe i Fruin licitarski kabriolet ipak nisu uspjeli dostińái dramatiku Zagatovog "bildera".
Slika

1956
450S
Monstruozna snaga 4.5-litarskog osmocilindraŇ°a natjerala je FIA-u da potkraj pedesetih ogranińći zapreminu u utrkama prototipova na 3000 cm3. To je dalo vjetar u krila manjem i bolje izbalansiranom modelu 300S.
Slika

1957
3500 GT Touring
Prvi i zadugo jedini Maserati ńćija se produkcija mjerila u tisuńáama primjeraka. Klasińćni Touringov dizajn i sjajna vozna svojstva razlog su zaŇ°to je 3200 GT spiritualni nasljednik upravo ovog, i danas cijenom pristupańćnog, modela.
Slika

1957
250F T2
Napokon na krovu svijeta! Fangio donosi naslov svjetskog prvaka u po mnogima najljepŇ°oj formuli 1 ikada. Uza to, nańćin na koji je na NŇļrburgringu deklasirao Ferrarijeve vozańće obińćno mu donosi prvo mjesto na ljestvici najboljih utrka svih vremena.
Slika

1959
5000 GT
Zadnji model s nestandardiziranom karoserijom, prepuŇ°ten na maŇ°tu najprobranijim talijanskim krojańćima lima. O probranosti klijentele pak svjedońće kupci kao Ň°to su Reza Pahlavi i Aga Khan, dugogodiŇ°nji Ň°tovatelj Maseratija.
Slika
Slika

1959
Tipo 60
Najsofisticiraniji trkańái Maserati nastao je u sumrak bolida s motorom sprijeda. Nekoliko fantastińćnih pobjeda i komplicirana cjevasta Ň°asija priuŇ°tili su mu status legende i nadimak "Birdcage", ptińćji kavez.
Slika

1961
Tipo 63
PokuŇ°aj prańáenja trenda srediŇ°nje smjeŇ°tenih motora nije bio narońćito uspjeŇ°an. Nakon neuspjeha i klasińćno koncipiranog modela 151, Maserati se povlańći s trkańáih staza. Bez obzira na nekoliko polu-povrataka, zauvijek.
Slika

1963
Quattroporte
Prvi model sa ńćetvera vrata, i nazvan jednostavno tako.
Slika

1963
Mistral
Prvi od novih vjetrova koji su Ň°ezdesetih zapuhali imenima Maseratija. Dizajnirao ga je ekscentrińćni Pietro Frua, koji ńáe kasnije za Agu Khana napraviti i najljepŇ°i Quattroporte, tamno plavi model 419.
Slika

1966
Cooper F1
Kratkotrajan i prilińćno neuspjeŇ°an povratak u formulu 1, doduŇ°e samo kao dobavljańć motora za momńćad Johna Coopera. Usprkos nepobitnoj eleganciji i ovog bolida, to je bio kraj F1 prińće i za Coopera i za Maserati.
Slika

1968
Ghibli Spyder
NajljepŇ°i Maserati svih vremena. NajljepŇ°i kabriolet svih vremena. NajljepŇ°a filmska utrka svih vremena - Donald Sutherland protiv Ferrari Daytone u "Ledenoj dami". Dama je za upravljańćem crvene Daytone, ali metalik plavi Ghibli je brŇĺi.
Slika

1969
Indy
Nakon neupeńćatljivog Mexica, Indy je znatno popravio Maseratijeve pozicije na trŇĺiŇ°tu 2+2 coupea.
Slika

1971
Bora
Prvi i, uz gotovo identińćni, ali slabije motorizirani Merak, jedini cestovni Maserati sa srediŇ°nje smjeŇ°tenim motorom. Potcijenjeni superautomobil, kao i veńáina Maseratija, danas je mnogo jeftiniji od usporedivih Ferrarija i Lamborghinija.
Slika

1973
Khamsin
Pońćetkom je sedamdesetih Citro?n bio vlasnik Maseratija. Najbolji je od tada nastalih hibrida bio Khamsin, koji je mnogo tehnińćkih rjeŇ°enja dijelio sa Citro?nom SM, "Maserati-Ňĺabom"
Slika

1979
Quattroporte
Pod komandom Alejandra de Tomasa nastao je treńái Quattroporte, zadnji Maserati klasińćne ere. Petlitarski V8, direktno razvijen iz motora modela 450S, otiŇ°ao je u mirovinu nakon viŇ°e od 30 godina, zajedno s Royaleom, zadnjom izvedenicom ovog modela.
Slika


Vrh
  
 

Re: Maserati - Istorijat
PostPoslato: Ned Nov 16, 2008 1:58 pm 
Drug ńĆlan
Drug ńĆlan
__


Poslednji put menjao Sasha dana Ned Nov 16, 2008 2:06 pm, izmenjena samo jedanput

Vrh
  
 

Re: Maserati - Istorijat
PostPoslato: Ned Nov 16, 2008 2:02 pm 
Drug ńĆlan
Drug ńĆlan
oktobar 2004. - 90 godina trozubca!

Je¬≠dna od naj¬≠ve¬≠ńáih i naj¬≠zna¬≠ńćaj¬≠ni¬≠jih ta¬≠li¬≠jan¬≠skih tvor¬≠ni¬≠ca auto¬≠mo¬≠bi¬≠la ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti'' ute¬≠me¬≠lje¬≠na je pri¬≠je 90 go¬≠di¬≠na. Osni¬≠va¬≠ńći, bra¬≠ńáa Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti, bi¬≠li su op¬≠sje¬≠dnu¬≠ti spor¬≠tom te su veńá prvi mo¬≠de¬≠li po¬≠bje¬≠da¬≠ma na¬≠go¬≠vje¬≠Ň°ta¬≠va¬≠li svi¬≠je¬≠tlu bu¬≠du¬≠ńánost. Kom¬≠pi¬≠la¬≠ci¬≠ju spor¬≠ta i lu¬≠ksu¬≠za, ka¬≠kvu ima¬≠ju ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠je¬≠vi'' ek¬≠sklu¬≠zi¬≠vni auto¬≠mo¬≠bi¬≠li, do da¬≠nas ni¬≠ko ni¬≠je uspio dos¬≠ti¬≠ńái. U svo¬≠joj bur¬≠noj his¬≠to¬≠ri¬≠ji ta¬≠li¬≠jan¬≠ska tvor¬≠ni¬≠ca auto¬≠mo¬≠bi¬≠la ima¬≠la je vi¬≠Ň°e vla¬≠sni¬≠ka, me¬≠ńĎu ko¬≠ji¬≠ma su ''Ci¬≠tro¬≠en'' i ''De To¬≠ma¬≠so'', a da¬≠nas je ńćlan sta¬≠bil¬≠ne gru¬≠pa¬≠ci¬≠je ''Fer¬≠ra¬≠ri-Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti''.

Slika

Skro¬≠mni vo¬≠zańć vo¬≠zo¬≠va Ro¬≠dol¬≠fo Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti i nje¬≠go¬≠va su¬≠pru¬≠ga Ca¬≠ro¬≠li¬≠na Ňĺi¬≠vje¬≠li su u Vog¬≠he¬≠ri, Ita¬≠li¬≠ja. To¬≠kom sre¬≠tnog bra¬≠ka do¬≠bi¬≠li su se¬≠dam si¬≠no¬≠va od ko¬≠jih je je¬≠dan umro ne¬≠ko¬≠li¬≠ko mje¬≠se¬≠ci na¬≠kon ro¬≠ńĎe¬≠nja. Od naj¬≠mla¬≠ńĎih da¬≠na sva su bra¬≠ńáa, izu¬≠zev Ma¬≠ria, po¬≠ka¬≠zi¬≠va¬≠la in¬≠te¬≠res za te¬≠hni¬≠ku. Car¬≠lo, naj¬≠sta¬≠ri¬≠ji brat, ra¬≠dio je u tvor¬≠ni¬≠ci bi¬≠ci¬≠kla ''Af¬≠fo¬≠ri''. Ta¬≠mo je kon¬≠stru¬≠irao je¬≠dno¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćni agre¬≠gat ko¬≠ji je ugra¬≠dio u bi¬≠cikl. Sa tom kre¬≠aci¬≠jom po¬≠bi¬≠je¬≠dio je na ne¬≠ko¬≠li¬≠ko trka to¬≠kom 1900., a i pos¬≠ti¬≠gao je, za to vri¬≠je¬≠me, re¬≠kor¬≠dnih 50 km/h. Ohra¬≠bren us¬≠pje¬≠si¬≠ma Car¬≠lo 1901. pre¬≠la¬≠zi u ''Fi¬≠at'', a dvi¬≠je go¬≠di¬≠ne ka¬≠sni¬≠je u ''Isot¬≠ta Fras¬≠chi¬≠ni'' gdje ra¬≠di kao me¬≠ha¬≠ni¬≠ńćar i tes¬≠tni vo¬≠zańć. Ta¬≠kmi¬≠ńćar¬≠ska ka¬≠ri¬≠je¬≠ra do¬≠Ň°la je kao lo¬≠gi¬≠ńćan nas¬≠ta¬≠vak ka¬≠ri¬≠je¬≠re. Ma¬≠lo-po¬≠ma¬≠lo, Car¬≠lo je i os¬≠ta¬≠lu bra¬≠ńáu ''u¬≠vla¬≠ńćio'' u auto¬≠bi¬≠znis. Al¬≠fi¬≠eri se sa sa¬≠mo 16 go¬≠di¬≠na po¬≠ka¬≠zao kao vrhun¬≠ski me¬≠ha¬≠ni¬≠ńćar, dok je Et¬≠to¬≠re bio spe¬≠ci¬≠ja¬≠lis¬≠ta za elek¬≠tro-in¬≠sta¬≠la¬≠ci¬≠je. Mla¬≠ńĎi Bin¬≠do i Er¬≠nes¬≠to uvi¬≠jek su se ''mo¬≠ta¬≠li'' oko sta¬≠ri¬≠je bra¬≠ńáe te se i oni, spon¬≠ta¬≠no, uklju¬≠ńći¬≠li u pi¬≠onir¬≠ske da¬≠ne auto¬≠mo¬≠bi¬≠li¬≠zma. Na¬≠kon sti¬≠ca¬≠nja is¬≠kus¬≠tva bra¬≠ńáa za¬≠klju¬≠ńću¬≠ju da je¬≠di¬≠ni na¬≠pre¬≠dak mo¬≠gu os¬≠tva¬≠ri¬≠ti ako bu¬≠du dje¬≠lo¬≠va¬≠la sa¬≠mos¬≠tal¬≠no. Ta¬≠ko je 1. de¬≠cem¬≠bra 1914. go¬≠di¬≠ne ro¬≠ńĎe¬≠na no¬≠va auto¬≠mo¬≠bil¬≠ska fir¬≠ma u Bo¬≠lo¬≠gni - ''So¬≠ci¬≠ef Ano¬≠ni¬≠ma Of¬≠fi¬≠ci¬≠ne Al¬≠fi¬≠eri Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti''. To ime ubrzo pos¬≠ta¬≠je dio le¬≠gen¬≠di naj¬≠po¬≠zna¬≠ti¬≠jih trka¬≠ńćkih sta¬≠za, a ne¬≠Ň°to ka¬≠sni¬≠je i obi¬≠ńćnih ces¬≠ta Ň°i¬≠rom svi¬≠je¬≠ta. Ispo¬≠ńćet¬≠ka se ra¬≠di¬≠oni¬≠ca, lo¬≠ci¬≠ra¬≠na u 11 Via de' Pe¬≠po¬≠li, ba¬≠vi¬≠la pre¬≠ra¬≠dom auto¬≠mo¬≠bi¬≠la ''Isot¬≠ta Fras¬≠chi¬≠ni'' za trke. U Ňĺelji za pos¬≠ti¬≠za¬≠njem Ň°to bo¬≠ljih re¬≠zul¬≠ta¬≠ta bra¬≠ńáa se odlu¬≠ńću¬≠ju na hra¬≠bar ko¬≠rak - kon¬≠stru¬≠isa¬≠nje vlas¬≠ti¬≠tog auto¬≠mo¬≠bi¬≠la. Prvi Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti nas¬≠tao je 1926. go¬≠di¬≠ne i no¬≠sio je ozna¬≠ku Ti¬≠po 26. Na mas¬≠ci mo¬≠to¬≠ra sta¬≠jao je Nep¬≠tu¬≠nov tro¬≠zu¬≠bac ko¬≠ji je os¬≠tao za¬≠Ň°ti¬≠tni znak Ma¬≠se¬≠ra¬≠tia do da¬≠naŇ°¬≠njih da¬≠na. Za¬≠ni¬≠mlji¬≠vo je da je Nep¬≠tu¬≠nov tro¬≠zu¬≠bac, kao ozna¬≠ku fir¬≠me, oda¬≠brao umje¬≠tnik Ma¬≠rio Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti ko¬≠je¬≠ga ni¬≠su, kao os¬≠ta¬≠lu bra¬≠ńáu, in¬≠te¬≠re¬≠si¬≠ra¬≠li auto¬≠mo¬≠bi¬≠li. In¬≠spi¬≠ra¬≠ci¬≠ju je do¬≠bio pri¬≠li¬≠kom bo¬≠je¬≠nja Nep¬≠tu¬≠no¬≠ve sta¬≠tue na Pi¬≠az¬≠za Mag¬≠gi¬≠ore u Bo¬≠lo¬≠gni.


Vrh
  
 

Re: Maserati - Istorijat
PostPoslato: Ned Nov 16, 2008 2:03 pm 
Drug ńĆlan
Drug ńĆlan
Slika

Ti¬≠po 26 de¬≠bi¬≠to¬≠vao je 25. 04. 1926. na ńću¬≠ve¬≠noj trci ''Tar¬≠ga Flo¬≠rio'' i odmah je osvo¬≠jio prvu po¬≠bje¬≠du u kla¬≠si. Za uprav¬≠lja¬≠ńćem je sje¬≠dio Afi¬≠eri Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti, dok je me¬≠ha¬≠ni¬≠ńćar bio Gu¬≠eri¬≠no Ber¬≠toc¬≠chi. Kao po¬≠gon¬≠ski agre¬≠gat ko¬≠ris¬≠tio se re¬≠dni osme¬≠ro¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćni mo¬≠tor ko¬≠ji je iz 1,5 li¬≠ta¬≠ra ra¬≠dne za¬≠pre¬≠mi¬≠ne, a uz po¬≠mońá tur¬≠bo¬≠pu¬≠nja¬≠ńća, pro¬≠du¬≠ci¬≠rao 120 KS pri 5.300 obr./min. Na¬≠kon to¬≠ga slje¬≠de¬≠ńáe po¬≠bje¬≠de i pri¬≠pa¬≠da¬≠ju¬≠ńáa sla¬≠va do¬≠la¬≠ze ve¬≠oma brzo. Na ''Tri¬≠po¬≠li Grand Prix'' 1929. go¬≠di¬≠ne po¬≠bje¬≠ńĎu¬≠je po¬≠sa¬≠da E. Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti-Bor¬≠zac¬≠chi¬≠ni, a vrhu¬≠nac pred¬≠stav¬≠lja prvo mjes¬≠to u ge¬≠ne¬≠ral¬≠nom pla¬≠sma¬≠nu na kul¬≠tnoj trci ''Mil¬≠le Mi¬≠glia''. Is¬≠te go¬≠di¬≠ne Bor¬≠zac¬≠chi¬≠ni sa Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠jem Ti¬≠po V4 pos¬≠tav¬≠lja no¬≠vi svjet¬≠ski re¬≠kord u pro¬≠sje¬≠ńćnoj brzi¬≠ni na za¬≠tvo¬≠re¬≠noj sta¬≠zi. On je uz po¬≠mońá 3,5-li¬≠tar¬≠skog V16 agre¬≠ga¬≠ta, sas¬≠tav¬≠lje¬≠nog od dva re¬≠dna osme¬≠ro¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćna iz Ti¬≠pa 26, 10 km du¬≠gu sta¬≠zu u bli¬≠zi¬≠ni Cre¬≠mo¬≠ne pre¬≠Ň°ao sa pro¬≠sje¬≠ńćnom brzi¬≠nom od 246,069 km/h. Re¬≠kord je obo¬≠rio Auto Uni¬≠on tek osam go¬≠di¬≠na po¬≠sli¬≠je. U to vri¬≠je¬≠me nas¬≠tu¬≠pa era odli¬≠ńćnih ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠je¬≠vih'' vo¬≠za¬≠ńća: Ar¬≠can¬≠ge¬≠li, Var¬≠zi i Fa¬≠gi¬≠oli, ko¬≠ji vo¬≠ze mo¬≠del 8C 2800. Al¬≠fi¬≠eri Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti veńá se do¬≠ka¬≠zao u gra¬≠dnji ve¬≠li¬≠kih mo¬≠to¬≠ra te se odlu¬≠ńćio oku¬≠Ň°a¬≠ti u prav¬≠lje¬≠nju ma¬≠njih agre¬≠ga¬≠ta. U mo¬≠del 4 CTR ugra¬≠ńĎu¬≠je ńće¬≠tve¬≠ro¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćni re¬≠dni tur¬≠boa¬≠gre¬≠gat sa 1.088 ccm ra¬≠dne za¬≠pre¬≠mi¬≠ne. Svoj ta¬≠lent Al¬≠fi¬≠eri do¬≠ka¬≠zu¬≠je i mo¬≠de¬≠lom 8C 2500 ko¬≠jem je po¬≠da¬≠rio pre¬≠dnji po¬≠gon. Na Ňĺalost, bi¬≠la je to po¬≠slje¬≠dnja kre¬≠aci¬≠ja Al¬≠fi¬≠eria ko¬≠ji ubrzo na¬≠kon to¬≠ga umi¬≠re u 44-oj go¬≠di¬≠ni Ňĺivo¬≠ta (ime Al¬≠fi¬≠eri ni¬≠je bi¬≠lo sre¬≠tno za obi¬≠telj Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti - brat ko¬≠ji je umro ne¬≠ko¬≠li¬≠ko mje¬≠se¬≠ci na¬≠kon ro¬≠ńĎe¬≠nja no¬≠sio je is¬≠to ime). Je¬≠dan od naj¬≠ve¬≠ńáih vo¬≠za¬≠ńća svih vre¬≠me¬≠na, Ta¬≠zio Nu¬≠vo¬≠la¬≠ri, 1933. do¬≠la¬≠zi na sce¬≠nu sa mo¬≠de¬≠lom 8C i odmah osva¬≠ja ne¬≠ko¬≠li¬≠ko Grand Prixeva. Is¬≠ta¬≠kni¬≠mo da su po¬≠bje¬≠de os¬≠tva¬≠re¬≠ne u ja¬≠koj kon¬≠ku¬≠ren¬≠ci¬≠ji ko¬≠ju su ńći¬≠ni¬≠li ''Mer¬≠ce¬≠des-Benz'' i ''Auto Uni¬≠on''. No¬≠vi pra¬≠vil¬≠nik za for¬≠mu¬≠le iz 1939. do¬≠zvo¬≠lja¬≠vao je 4.500 ccm ra¬≠dne za¬≠pre¬≠mi¬≠ne za atmo¬≠sfer¬≠ske mo¬≠to¬≠re i 3.000 ccm za agre¬≠ga¬≠te po¬≠tpo¬≠mo¬≠gnu¬≠te tur¬≠bo¬≠pu¬≠nja¬≠ńći¬≠ma.
Slika


Vrh
  
 

Re: Maserati - Istorijat
PostPoslato: Ned Nov 16, 2008 2:03 pm 
Drug ńĆlan
Drug ńĆlan
''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti'' se odlu¬≠ńćio za dru¬≠gu so¬≠lu¬≠ci¬≠ju i na sta¬≠ze je po¬≠slao 8CTF ko¬≠ji je iz osam ci¬≠lin¬≠da¬≠ra iz¬≠vla¬≠ńćio 350 KS pri 6.300 obr./min. Bi¬≠la je to go¬≠di¬≠na sen¬≠za¬≠ci¬≠onal¬≠nog us¬≠pje¬≠ha - Ame¬≠ri¬≠ka¬≠nac Wil¬≠bur Shaw sa Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠jem 8CTF tri¬≠jum¬≠fu¬≠je na pres¬≠tiŇĺnoj trci 500 mi¬≠lja In¬≠di¬≠ana¬≠po¬≠li¬≠sa. Ve¬≠li¬≠ki an¬≠gaŇĺman na trka¬≠ńćkim sta¬≠za¬≠ma Ň°i¬≠rom svi¬≠je¬≠ta traŇĺio je enor¬≠mna fi¬≠na¬≠sij¬≠ska sred¬≠stva. To je pri¬≠mo¬≠ra¬≠lo bra¬≠ńáu Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti da 1937. pro¬≠da¬≠ju fir¬≠mu obi¬≠te¬≠lji Or¬≠si iz Mo¬≠de¬≠ne. No¬≠vi vla¬≠sni¬≠ci odmah po pre¬≠uzi¬≠ma¬≠nju kon¬≠trol¬≠nog pa¬≠ke¬≠ta di¬≠oni¬≠ca proi¬≠zvo¬≠dne po¬≠go¬≠ne se¬≠le u Mo¬≠de¬≠nu, na adre¬≠su 322 Vi¬≠ale Ci¬≠ro Me¬≠not¬≠ti. S proi¬≠zvo¬≠dnim po¬≠go¬≠ni¬≠ma se¬≠le se i bra¬≠ńáa ko¬≠ja nas¬≠tav¬≠lja¬≠ju kon¬≠stru¬≠ira¬≠ti auto¬≠mo¬≠bi¬≠le. Obi¬≠telj Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti sve do 1948. go¬≠di¬≠ne os¬≠ta¬≠la je na vo¬≠de¬≠ńáim inŇĺenjer¬≠skim mjes¬≠ti¬≠ma te nji¬≠ho¬≠vi auto¬≠mo¬≠bi¬≠li ni¬≠su gu¬≠bi¬≠li ni¬≠Ň°ta od ste¬≠ńće¬≠ne re¬≠pu¬≠ta¬≠ci¬≠je. To¬≠kom Dru¬≠gog svjet¬≠skog ra¬≠ta ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti'' je bio pri¬≠mo¬≠ran, baŇ° kao i svi proi¬≠zvo¬≠ńĎa¬≠ńći auto¬≠mo¬≠bi¬≠la, ra¬≠di¬≠ti ra¬≠zne di¬≠je¬≠lo¬≠ve za voj¬≠nu in¬≠dus¬≠tri¬≠ju. Kraj ra¬≠ta do¬≠ńće¬≠kan je spre¬≠mno sa mo¬≠de¬≠lom A6 1500 (ozna¬≠ku A6 tre¬≠nu¬≠tno ko¬≠ris¬≠ti Audi). To je bio prvi ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠jev'' auto¬≠mo¬≠bil za sva¬≠ko¬≠dne¬≠vnu upo¬≠tre¬≠bu. Ispod pre¬≠li¬≠je¬≠pe ka¬≠ro¬≠se¬≠ri¬≠je, ko¬≠ju je obli¬≠ko¬≠vao Pi¬≠nin Fa¬≠ri¬≠na, na¬≠la¬≠zio se ne¬≠jak Ň°es¬≠te¬≠ro¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćni mo¬≠tor od 64 KS. Ma¬≠da ova¬≠ko mo¬≠to¬≠ri¬≠zi¬≠ran Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti i ni¬≠je pred¬≠stav¬≠ljao ''ti¬≠pi¬≠ńćan pri¬≠mje¬≠rak'' spor¬≠tskog auto¬≠mo¬≠bi¬≠la, ne moŇĺe mu se ospo¬≠ri¬≠ti ka¬≠ko je baŇ° on za¬≠ńće¬≠tnik gla¬≠mu¬≠ro¬≠znih auto¬≠mo¬≠bi¬≠la ko¬≠ji na se¬≠bi no¬≠se Nep¬≠tu¬≠nov tro¬≠zu¬≠bac. Na trka¬≠ńćkim sta¬≠za¬≠ma nas¬≠tav¬≠lja se po¬≠bje¬≠dni¬≠ńćki niz, a za vo¬≠la¬≠ni¬≠ma Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠je¬≠vih bo¬≠li¬≠da sje¬≠de ime¬≠na: N. Fa¬≠ri¬≠na, A. As¬≠ca¬≠ri, J.M. Fan¬≠gio, S. Moss i dru¬≠gi. Re¬≠ci¬≠mo da je, po mno¬≠gi¬≠ma, naj¬≠bo¬≠lji vo¬≠zańć svih vre¬≠me¬≠na J.M. Fan¬≠gio je¬≠dnu od svo¬≠jih pet ti¬≠tu¬≠la u For¬≠mu¬≠li 1 osvo¬≠jio za vo¬≠la¬≠nom Ma¬≠se¬≠ra¬≠tia 250F.

Slika

Iz tvor¬≠ni¬≠ce u Mo¬≠de¬≠ni izla¬≠ze trka¬≠ńćki auto¬≠mo¬≠bi¬≠li i pro¬≠to¬≠ti¬≠po¬≠vi za pri¬≠va¬≠tne eki¬≠pe. Dalj¬≠nja sa¬≠ra¬≠dnja sa For¬≠mu¬≠lom 1 os¬≠tva¬≠ru¬≠je se pre¬≠ko eki¬≠pe ''Co¬≠oper'' ko¬≠ja u svo¬≠je bo¬≠li¬≠de ugra¬≠ńĎu¬≠je Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠je¬≠ve dva¬≠na¬≠es¬≠to¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćne mo¬≠to¬≠re. Kra¬≠jem 50-tih na ces¬≠ta¬≠ma se po¬≠jav¬≠lju¬≠je mo¬≠del 3500 GT sa ko¬≠jim po¬≠ńći¬≠nje no¬≠va Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠je¬≠va era. Ta¬≠da se vla¬≠sni¬≠ci tvor¬≠ni¬≠ce sve vi¬≠Ň°e okre¬≠ńáu Ňĺelja¬≠ma ku¬≠pa¬≠ca. Ma¬≠lo-po¬≠ma¬≠lo, ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti'' po¬≠ńći¬≠nje ugra¬≠ńĎi¬≠va¬≠ti pra¬≠ve ''mon¬≠stru¬≠me'' od mo¬≠to¬≠ra te ńćak i FIA do¬≠no¬≠si ra¬≠zne pro¬≠pi¬≠se ko¬≠ji ogra¬≠ni¬≠ńća¬≠va¬≠ju enor¬≠mnu sna¬≠gu mo¬≠de¬≠la 450S. Di¬≠zaj¬≠ne¬≠ri ko¬≠ji ni¬≠su ima¬≠li ''za¬≠ve¬≠za¬≠ne'' ru¬≠ke stvo¬≠ri¬≠li su mo¬≠del 5000 GT ko¬≠jeg su u svo¬≠jim ga¬≠raŇĺama, izme¬≠ńĎu os¬≠ta¬≠lih, ima¬≠li ҆ah Re¬≠za Pa¬≠hla¬≠vi i Aga Khan. Za lju¬≠bi¬≠te¬≠lje ''ne¬≠ba nad gla¬≠vom'' na¬≠prav¬≠lje¬≠na je ver¬≠zi¬≠ja Vi¬≠gna¬≠le, a sli¬≠je¬≠di¬≠li su ele¬≠gan¬≠tni Mis¬≠tral, Mexico, Indy, Bo¬≠ra i Ghi¬≠bli. Bu¬≠du¬≠ńái da je sve vi¬≠Ň°e lju¬≠di iz po¬≠li¬≠ti¬≠ke i jet se¬≠ta po¬≠ka¬≠zi¬≠va¬≠lo in¬≠te¬≠res sa spor¬≠tske auto¬≠mo¬≠bi¬≠le ko¬≠ji, pak, mo¬≠ra¬≠ju ima¬≠ti sav lu¬≠ksuz, ru¬≠ko¬≠vod¬≠stvo tvor¬≠ni¬≠ce 1963. go¬≠di¬≠ne po¬≠kre¬≠ńáe proi¬≠zvo¬≠dnju prve se¬≠ri¬≠je Quat¬≠tro¬≠por¬≠tea, ko¬≠ji je bio je¬≠din¬≠stven spoj spor¬≠ta i lu¬≠ksu¬≠za. U ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠tiu'' is¬≠ti¬≠ńću da Quat¬≠tro¬≠por¬≠te (aktu¬≠el¬≠ne pe¬≠te ge¬≠ne¬≠ra¬≠ci¬≠je) pred¬≠stav¬≠lja no¬≠vu in¬≠ter¬≠pre¬≠ta¬≠ci¬≠ju lu¬≠ksu¬≠zne li¬≠mu¬≠zi¬≠ne vi¬≠so¬≠kih per¬≠for¬≠man¬≠si - se¬≠gmen¬≠ta ko¬≠jeg je stvo¬≠rio ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti'' prvom ge¬≠ne¬≠ra¬≠ci¬≠jom Quat¬≠tro¬≠por¬≠te pri¬≠je ta¬≠ńćno 41 go¬≠di¬≠nu. Naj¬≠lje¬≠pŇ°i je to auto¬≠mo¬≠bil u kla¬≠si gdje vla¬≠da¬≠ju Mer¬≠ce¬≠des, BMW i Audi, ali ko¬≠ji spram Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠ja dje¬≠lu¬≠ju kao obi¬≠ńćna kon¬≠fe¬≠kci¬≠ja.
Slika


Vrh
  
 

Re: Maserati - Istorijat
PostPoslato: Ned Nov 16, 2008 2:04 pm 
Drug ńĆlan
Drug ńĆlan
Kra¬≠jem 60-tih go¬≠di¬≠na ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti'' upa¬≠da u ''ne¬≠mir¬≠ne vo¬≠de''. Obi¬≠telj Or¬≠si pro¬≠da¬≠je kon¬≠trol¬≠ni pa¬≠ket di¬≠oni¬≠ca ''Ci¬≠tro¬≠enu'', ko¬≠jeg prven¬≠stve¬≠no za¬≠ni¬≠ma¬≠ju ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠je¬≠vi'' mo¬≠to¬≠ri. Le¬≠gen¬≠dar¬≠ni Ci¬≠tro¬≠en SM po¬≠kre¬≠tao je Ň°es¬≠te¬≠ro¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćni Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠jev mo¬≠tor, ko¬≠ji se to¬≠kom de¬≠ce¬≠ni¬≠ja ek¬≠splo¬≠ata¬≠ci¬≠je po¬≠ka¬≠zao ne¬≠uni¬≠Ň°ti¬≠vim. ''Ci¬≠tro¬≠en'' sa so¬≠bom do¬≠no¬≠si i ne¬≠ke no¬≠ve ide¬≠je ko¬≠je skri¬≠va pod ka¬≠ro¬≠se¬≠ri¬≠je, di¬≠zaj¬≠ni¬≠ra¬≠ne u ''Ital¬≠de¬≠si¬≠gnu''. Pod nad¬≠zo¬≠rom ''Ci¬≠tro¬≠ena'' nas¬≠ta¬≠la su i dva mo¬≠de¬≠la sa cen¬≠tral¬≠no smje¬≠Ň°te¬≠nim mo¬≠to¬≠ri¬≠ma - Bo¬≠ra (1971-1979) sa V8 i Me¬≠rak (1972-1983) sa V6. Tih go¬≠di¬≠na ja¬≠vnos¬≠ti je pred¬≠stav¬≠ljen i Quat¬≠tro¬≠por¬≠te sa me¬≠ha¬≠ni¬≠kom od SM i pre¬≠dnjim po¬≠go¬≠nom, ali taj auto¬≠mo¬≠bil ni¬≠ka¬≠da ni¬≠je uŇ°ao u se¬≠rij¬≠sku proi¬≠zvo¬≠dnju. Ber¬≠to¬≠ne 1973. obli¬≠ku¬≠je Kham¬≠si¬≠na i upra¬≠vo ta¬≠da nas¬≠tu¬≠pa naf¬≠tna kri¬≠za. ''Ci¬≠tro¬≠en'' pro¬≠cje¬≠nju¬≠je da je spor¬≠tskim auto¬≠mo¬≠bi¬≠li¬≠ma do¬≠Ň°ao kraj te svoj dio di¬≠oni¬≠ca pro¬≠da¬≠je Ale¬≠jan¬≠dru De To¬≠ma¬≠su, ko¬≠ji se na taj na¬≠ńćin Ňĺeli vra¬≠ti na auto¬≠mo¬≠bil¬≠sku sce¬≠nu. U Ge¬≠ne¬≠vi 1976. pod no¬≠vim ru¬≠ko¬≠vod¬≠stvom pred¬≠stav¬≠ljen je mo¬≠del Kyla¬≠mi. Taj ku¬≠pe nas¬≠tao je kao proi¬≠zvod De To¬≠ma¬≠so Lon¬≠gcham¬≠psa. Ubrzo na¬≠kon to¬≠ga do¬≠la¬≠zi i tre¬≠ńáa ge¬≠ne¬≠ra¬≠ci¬≠ja Quat¬≠tro¬≠por¬≠tea ko¬≠jeg po¬≠go¬≠ni 300 KS jak V8 agre¬≠gat. Po¬≠ńćet¬≠kom 80-ih nas¬≠tu¬≠pa tzv. Bi-tur¬≠bo era. ҆es¬≠te¬≠ro¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćni i osme¬≠ro¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćni mo¬≠to¬≠ri sna¬≠gu os¬≠tva¬≠ru¬≠ju po¬≠mo¬≠ńáu dva tur¬≠bo¬≠kom¬≠pre¬≠so¬≠ra. Po¬≠se¬≠bno im¬≠pre¬≠si¬≠vne per¬≠for¬≠man¬≠se ima¬≠li su mo¬≠de¬≠li Sha¬≠mal i Ghi¬≠bli. Re¬≠la¬≠ti¬≠vno ogra¬≠ni¬≠ńće¬≠no trŇĺi¬≠Ň°te ek¬≠sklu¬≠zi¬≠vnih auto¬≠mo¬≠bi¬≠la ni¬≠je do¬≠no¬≠si¬≠lo pro¬≠fit sa ko¬≠jim bi se mo¬≠glo nas¬≠ta¬≠vi¬≠ti kva¬≠li¬≠te¬≠tno ra¬≠zvi¬≠ja¬≠nje mo¬≠de¬≠la, te De To¬≠ma¬≠so 1993. tvor¬≠ni¬≠cu pro¬≠da¬≠je ''FI¬≠AT Autu'' ko¬≠ji obnav¬≠lja aktu¬≠el¬≠ne mo¬≠de¬≠le. Tu za¬≠vrzla¬≠ma o mi¬≠je¬≠nja¬≠nju vla¬≠sni¬≠ka ne pres¬≠ta¬≠je. Iako su pod is¬≠tim ''kro¬≠vom'', ''Fer¬≠ra¬≠ri'' od ''Fi¬≠ata'' 1997. pre¬≠uzi¬≠ma kon¬≠tro¬≠lu nad ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠jem'', a 1999. ra¬≠ńĎa se gru¬≠pa¬≠ci¬≠ja ''Fer¬≠ra¬≠ri-Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti''. ''Ge¬≠ne¬≠ral Mo¬≠tors'' 2000. ku¬≠pu¬≠je zna¬≠tan broj ''Fi¬≠ato¬≠vih'' di¬≠oni¬≠ca te, sli¬≠je¬≠dom do¬≠ga¬≠ńĎa¬≠ja, i on ima odre¬≠ńĎe¬≠ni ka¬≠pi¬≠tal u ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠ju''. Ka¬≠da veńá kom¬≠pli¬≠ci¬≠ra¬≠mo, re¬≠ci¬≠mo da je u Fran¬≠kfur¬≠tu pro¬≠Ň°le go¬≠di¬≠ne po¬≠tpi¬≠sa¬≠na te¬≠hno¬≠lo¬≠Ň°ka sa¬≠ra¬≠dnja izme¬≠ńĎu gru¬≠pa¬≠ci¬≠je ''Fer¬≠ra¬≠ri-Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti'' sa nje¬≠ma¬≠ńćkim ''Audi¬≠jem'' te se mo¬≠gu ońće¬≠ki¬≠va¬≠ti joŇ° sa¬≠vre¬≠me¬≠ni¬≠ji auto¬≠mo¬≠bi¬≠li od oba proi¬≠zvo¬≠ńĎa¬≠ńća.
Kra¬≠jem 60-tih go¬≠di¬≠na ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti'' upa¬≠da u ''ne¬≠mir¬≠ne vo¬≠de''. Obi¬≠telj Or¬≠si pro¬≠da¬≠je kon¬≠trol¬≠ni pa¬≠ket di¬≠oni¬≠ca ''Ci¬≠tro¬≠enu'', ko¬≠jeg prven¬≠stve¬≠no za¬≠ni¬≠ma¬≠ju ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠je¬≠vi'' mo¬≠to¬≠ri. Le¬≠gen¬≠dar¬≠ni Ci¬≠tro¬≠en SM po¬≠kre¬≠tao je Ň°es¬≠te¬≠ro¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćni Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠jev mo¬≠tor, ko¬≠ji se to¬≠kom de¬≠ce¬≠ni¬≠ja ek¬≠splo¬≠ata¬≠ci¬≠je po¬≠ka¬≠zao ne¬≠uni¬≠Ň°ti¬≠vim. ''Ci¬≠tro¬≠en'' sa so¬≠bom do¬≠no¬≠si i ne¬≠ke no¬≠ve ide¬≠je ko¬≠je skri¬≠va pod ka¬≠ro¬≠se¬≠ri¬≠je, di¬≠zaj¬≠ni¬≠ra¬≠ne u ''Ital¬≠de¬≠si¬≠gnu''. Pod nad¬≠zo¬≠rom ''Ci¬≠tro¬≠ena'' nas¬≠ta¬≠la su i dva mo¬≠de¬≠la sa cen¬≠tral¬≠no smje¬≠Ň°te¬≠nim mo¬≠to¬≠ri¬≠ma - Bo¬≠ra (1971-1979) sa V8 i Me¬≠rak (1972-1983) sa V6. Tih go¬≠di¬≠na ja¬≠vnos¬≠ti je pred¬≠stav¬≠ljen i Quat¬≠tro¬≠por¬≠te sa me¬≠ha¬≠ni¬≠kom od SM i pre¬≠dnjim po¬≠go¬≠nom, ali taj auto¬≠mo¬≠bil ni¬≠ka¬≠da ni¬≠je uŇ°ao u se¬≠rij¬≠sku proi¬≠zvo¬≠dnju. Ber¬≠to¬≠ne 1973. obli¬≠ku¬≠je Kham¬≠si¬≠na i upra¬≠vo ta¬≠da nas¬≠tu¬≠pa naf¬≠tna kri¬≠za. ''Ci¬≠tro¬≠en'' pro¬≠cje¬≠nju¬≠je da je spor¬≠tskim auto¬≠mo¬≠bi¬≠li¬≠ma do¬≠Ň°ao kraj te svoj dio di¬≠oni¬≠ca pro¬≠da¬≠je Ale¬≠jan¬≠dru De To¬≠ma¬≠su, ko¬≠ji se na taj na¬≠ńćin Ňĺeli vra¬≠ti na auto¬≠mo¬≠bil¬≠sku sce¬≠nu. U Ge¬≠ne¬≠vi 1976. pod no¬≠vim ru¬≠ko¬≠vod¬≠stvom pred¬≠stav¬≠ljen je mo¬≠del Kyla¬≠mi. Taj ku¬≠pe nas¬≠tao je kao proi¬≠zvod De To¬≠ma¬≠so Lon¬≠gcham¬≠psa. Ubrzo na¬≠kon to¬≠ga do¬≠la¬≠zi i tre¬≠ńáa ge¬≠ne¬≠ra¬≠ci¬≠ja Quat¬≠tro¬≠por¬≠tea ko¬≠jeg po¬≠go¬≠ni 300 KS jak V8 agre¬≠gat. Po¬≠ńćet¬≠kom 80-ih nas¬≠tu¬≠pa tzv. Bi-tur¬≠bo era. ҆es¬≠te¬≠ro¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćni i osme¬≠ro¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćni mo¬≠to¬≠ri sna¬≠gu os¬≠tva¬≠ru¬≠ju po¬≠mo¬≠ńáu dva tur¬≠bo¬≠kom¬≠pre¬≠so¬≠ra. Po¬≠se¬≠bno im¬≠pre¬≠si¬≠vne per¬≠for¬≠man¬≠se ima¬≠li su mo¬≠de¬≠li Sha¬≠mal i Ghi¬≠bli. Re¬≠la¬≠ti¬≠vno ogra¬≠ni¬≠ńće¬≠no trŇĺi¬≠Ň°te ek¬≠sklu¬≠zi¬≠vnih auto¬≠mo¬≠bi¬≠la ni¬≠je do¬≠no¬≠si¬≠lo pro¬≠fit sa ko¬≠jim bi se mo¬≠glo nas¬≠ta¬≠vi¬≠ti kva¬≠li¬≠te¬≠tno ra¬≠zvi¬≠ja¬≠nje mo¬≠de¬≠la, te De To¬≠ma¬≠so 1993. tvor¬≠ni¬≠cu pro¬≠da¬≠je ''FI¬≠AT Autu'' ko¬≠ji obnav¬≠lja aktu¬≠el¬≠ne mo¬≠de¬≠le. Tu za¬≠vrzla¬≠ma o mi¬≠je¬≠nja¬≠nju vla¬≠sni¬≠ka ne pres¬≠ta¬≠je. Iako su pod is¬≠tim ''kro¬≠vom'', ''Fer¬≠ra¬≠ri'' od ''Fi¬≠ata'' 1997. pre¬≠uzi¬≠ma kon¬≠tro¬≠lu nad ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠jem'', a 1999. ra¬≠ńĎa se gru¬≠pa¬≠ci¬≠ja ''Fer¬≠ra¬≠ri-Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti''. ''Ge¬≠ne¬≠ral Mo¬≠tors'' 2000. ku¬≠pu¬≠je zna¬≠tan broj ''Fi¬≠ato¬≠vih'' di¬≠oni¬≠ca te, sli¬≠je¬≠dom do¬≠ga¬≠ńĎa¬≠ja, i on ima odre¬≠ńĎe¬≠ni ka¬≠pi¬≠tal u ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠ju''. Ka¬≠da veńá kom¬≠pli¬≠ci¬≠ra¬≠mo, re¬≠ci¬≠mo da je u Fran¬≠kfur¬≠tu pro¬≠Ň°le go¬≠di¬≠ne po¬≠tpi¬≠sa¬≠na te¬≠hno¬≠lo¬≠Ň°ka sa¬≠ra¬≠dnja izme¬≠ńĎu gru¬≠pa¬≠ci¬≠je ''Fer¬≠ra¬≠ri-Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti'' sa nje¬≠ma¬≠ńćkim ''Audi¬≠jem'' te se mo¬≠gu ońće¬≠ki¬≠va¬≠ti joŇ° sa¬≠vre¬≠me¬≠ni¬≠ji auto¬≠mo¬≠bi¬≠li od oba proi¬≠zvo¬≠ńĎa¬≠ńća.
Kra¬≠jem 60-tih go¬≠di¬≠na ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti'' upa¬≠da u ''ne¬≠mir¬≠ne vo¬≠de''. Obi¬≠telj Or¬≠si pro¬≠da¬≠je kon¬≠trol¬≠ni pa¬≠ket di¬≠oni¬≠ca ''Ci¬≠tro¬≠enu'', ko¬≠jeg prven¬≠stve¬≠no za¬≠ni¬≠ma¬≠ju ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠je¬≠vi'' mo¬≠to¬≠ri. Le¬≠gen¬≠dar¬≠ni Ci¬≠tro¬≠en SM po¬≠kre¬≠tao je Ň°es¬≠te¬≠ro¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćni Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠jev mo¬≠tor, ko¬≠ji se to¬≠kom de¬≠ce¬≠ni¬≠ja ek¬≠splo¬≠ata¬≠ci¬≠je po¬≠ka¬≠zao ne¬≠uni¬≠Ň°ti¬≠vim. ''Ci¬≠tro¬≠en'' sa so¬≠bom do¬≠no¬≠si i ne¬≠ke no¬≠ve ide¬≠je ko¬≠je skri¬≠va pod ka¬≠ro¬≠se¬≠ri¬≠je, di¬≠zaj¬≠ni¬≠ra¬≠ne u ''Ital¬≠de¬≠si¬≠gnu''. Pod nad¬≠zo¬≠rom ''Ci¬≠tro¬≠ena'' nas¬≠ta¬≠la su i dva mo¬≠de¬≠la sa cen¬≠tral¬≠no smje¬≠Ň°te¬≠nim mo¬≠to¬≠ri¬≠ma - Bo¬≠ra (1971-1979) sa V8 i Me¬≠rak (1972-1983) sa V6. Tih go¬≠di¬≠na ja¬≠vnos¬≠ti je pred¬≠stav¬≠ljen i Quat¬≠tro¬≠por¬≠te sa me¬≠ha¬≠ni¬≠kom od SM i pre¬≠dnjim po¬≠go¬≠nom, ali taj auto¬≠mo¬≠bil ni¬≠ka¬≠da ni¬≠je uŇ°ao u se¬≠rij¬≠sku proi¬≠zvo¬≠dnju. Ber¬≠to¬≠ne 1973. obli¬≠ku¬≠je Kham¬≠si¬≠na i upra¬≠vo ta¬≠da nas¬≠tu¬≠pa naf¬≠tna kri¬≠za. ''Ci¬≠tro¬≠en'' pro¬≠cje¬≠nju¬≠je da je spor¬≠tskim auto¬≠mo¬≠bi¬≠li¬≠ma do¬≠Ň°ao kraj te svoj dio di¬≠oni¬≠ca pro¬≠da¬≠je Ale¬≠jan¬≠dru De To¬≠ma¬≠su, ko¬≠ji se na taj na¬≠ńćin Ňĺeli vra¬≠ti na auto¬≠mo¬≠bil¬≠sku sce¬≠nu. U Ge¬≠ne¬≠vi 1976. pod no¬≠vim ru¬≠ko¬≠vod¬≠stvom pred¬≠stav¬≠ljen je mo¬≠del Kyla¬≠mi. Taj ku¬≠pe nas¬≠tao je kao proi¬≠zvod De To¬≠ma¬≠so Lon¬≠gcham¬≠psa. Ubrzo na¬≠kon to¬≠ga do¬≠la¬≠zi i tre¬≠ńáa ge¬≠ne¬≠ra¬≠ci¬≠ja Quat¬≠tro¬≠por¬≠tea ko¬≠jeg po¬≠go¬≠ni 300 KS jak V8 agre¬≠gat. Po¬≠ńćet¬≠kom 80-ih nas¬≠tu¬≠pa tzv. Bi-tur¬≠bo era. ҆es¬≠te¬≠ro¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćni i osme¬≠ro¬≠ci¬≠lin¬≠dri¬≠ńćni mo¬≠to¬≠ri sna¬≠gu os¬≠tva¬≠ru¬≠ju po¬≠mo¬≠ńáu dva tur¬≠bo¬≠kom¬≠pre¬≠so¬≠ra. Po¬≠se¬≠bno im¬≠pre¬≠si¬≠vne per¬≠for¬≠man¬≠se ima¬≠li su mo¬≠de¬≠li Sha¬≠mal i Ghi¬≠bli. Re¬≠la¬≠ti¬≠vno ogra¬≠ni¬≠ńće¬≠no trŇĺi¬≠Ň°te ek¬≠sklu¬≠zi¬≠vnih auto¬≠mo¬≠bi¬≠la ni¬≠je do¬≠no¬≠si¬≠lo pro¬≠fit sa ko¬≠jim bi se mo¬≠glo nas¬≠ta¬≠vi¬≠ti kva¬≠li¬≠te¬≠tno ra¬≠zvi¬≠ja¬≠nje mo¬≠de¬≠la, te De To¬≠ma¬≠so 1993. tvor¬≠ni¬≠cu pro¬≠da¬≠je ''FI¬≠AT Autu'' ko¬≠ji obnav¬≠lja aktu¬≠el¬≠ne mo¬≠de¬≠le. Tu za¬≠vrzla¬≠ma o mi¬≠je¬≠nja¬≠nju vla¬≠sni¬≠ka ne pres¬≠ta¬≠je. Iako su pod is¬≠tim ''kro¬≠vom'', ''Fer¬≠ra¬≠ri'' od ''Fi¬≠ata'' 1997. pre¬≠uzi¬≠ma kon¬≠tro¬≠lu nad ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠jem'', a 1999. ra¬≠ńĎa se gru¬≠pa¬≠ci¬≠ja ''Fer¬≠ra¬≠ri-Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti''. ''Ge¬≠ne¬≠ral Mo¬≠tors'' 2000. ku¬≠pu¬≠je zna¬≠tan broj ''Fi¬≠ato¬≠vih'' di¬≠oni¬≠ca te, sli¬≠je¬≠dom do¬≠ga¬≠ńĎa¬≠ja, i on ima odre¬≠ńĎe¬≠ni ka¬≠pi¬≠tal u ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠ju''. Ka¬≠da veńá kom¬≠pli¬≠ci¬≠ra¬≠mo, re¬≠ci¬≠mo da je u Fran¬≠kfur¬≠tu pro¬≠Ň°le go¬≠di¬≠ne po¬≠tpi¬≠sa¬≠na te¬≠hno¬≠lo¬≠Ň°ka sa¬≠ra¬≠dnja izme¬≠ńĎu gru¬≠pa¬≠ci¬≠je ''Fer¬≠ra¬≠ri-Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti'' sa nje¬≠ma¬≠ńćkim ''Audi¬≠jem'' te se mo¬≠gu ońće¬≠ki¬≠va¬≠ti joŇ° sa¬≠vre¬≠me¬≠ni¬≠ji auto¬≠mo¬≠bi¬≠li od oba proi¬≠zvo¬≠ńĎa¬≠ńća.

Za ''Ma¬≠se¬≠ra¬≠ti¬≠je¬≠vu'' his¬≠to¬≠ri¬≠ju moŇĺe se re¬≠ńái da je iz¬≠vrsna. Obi¬≠ljeŇĺava¬≠ju je izvan¬≠re¬≠dno di¬≠zaj¬≠ni¬≠ra¬≠ni auto¬≠mo¬≠bi¬≠li, te¬≠hno¬≠lo¬≠Ň°ke ino¬≠va¬≠ci¬≠je, vrhun¬≠ski po¬≠gon¬≠ski agre¬≠ga¬≠ti - ńći¬≠ji se broj ci¬≠lin¬≠da¬≠ra kre¬≠tao u ra¬≠spo¬≠nu od ńće¬≠ti¬≠ri do Ň°e¬≠sna¬≠est. Tek usput, re¬≠ci¬≠mo da su mo¬≠to¬≠ri u ra¬≠nim 80-im (Bi-tur¬≠bo era) ima¬≠li li¬≠tar¬≠sku sna¬≠gu od 100 KS. Bi¬≠lo je tu auto¬≠mo¬≠bi¬≠la svih ka¬≠ro¬≠se¬≠rij¬≠skih obli¬≠ka i trka¬≠ńćkih je¬≠dno¬≠sje¬≠da. Za 90 go¬≠di¬≠na pos¬≠to¬≠ja¬≠nja osvo¬≠je¬≠ni su mno¬≠gi re¬≠kor¬≠di i ti¬≠tu¬≠le na trka¬≠ńćkim sta¬≠za¬≠ma, uklju¬≠ńću¬≠ju¬≠ńái i pres¬≠tiŇĺnu For¬≠mu¬≠lu 1.


Vrh
  
 

PrikaŇĺi postove u poslednjih:  PoreńĎaj po  
Zapońćni novu temu Odgovori na temu  [ 6 Posta ] 

   Slińćne teme   Autoru   Odgovora   Pogledano   Poslednji post 
Nema novih neprońćitanih postova u ovoj temi. Maserati Levante

u Maserati

Shanirani

12

2468

Uto Nov 07, 2017 3:58 pm

Shanirani Pogledaj poslednji post


Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]


Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost


Ne moŇĺete postavljati nove teme u ovom forumu
Ne moŇĺete odgovarati na teme u ovom forumu
Ne moŇĺete monjati vaŇ°e postove u ovom forumu
Ne moŇĺete brisati vaŇ°e postove u ovom forumu
Ne moŇĺete slati prikańćene fajlove u ovom forumu

Idi na:  

Style by Alfa Romeo Club Serbia
Updated by Alex V6 & erdeljan © ARCS 2015
Design & layout by gile & kilson based on original 4Poisom theme
Prevod: CyberCom feat. sErGiO